Wethouder Sport Jan Verbeek draagt de sport een warm hart toe

Nieuwerkerker Jan Verbeek is al wat jaren de wethouder van sport in de gemeente Zuidplas. Maar zijn portefeuille bevat ook onderwijs, jeugd, cultuur, subsidies, vrijwilligersbeleid en nu ook duurzaamheid en milieu. Volgens de wethouder is het een prachtige combinatie, waarvoor hij verantwoordelijk is. Verbeek: “Sport, onderwijs en jeugd(zorg) hebben veel raakvlakken. Milieu en duurzaamheid ook al”.

Wat is de drive om sport te promoten?

Jan Verbeek: “Sport heeft een ontzettend belangrijke maatschappelijke functie. Lid van een goede sportclub zijn en op een goede basisschool zitten in je dorp, is de beste garantie dat kinderen zich in een goede richting ontwikkelen. Ook bij problemen in een gezin, zoals bij vechtscheidingen, vormen dat de ankers om oplossingen te vinden. Een prachtig voorbeeld hiervan is Memphis Depay, een jongen uit Moordrecht, die een moeilijke jeugd heeft gehad, zoals ik in zijn boek heb gelezen, en thuis mishandeld werd. Door zijn talenten als voetballer en met steun van clubmensen heeft hij zich ontwikkeld tot een volwassen persoon, die in het Nederlands elftal nu een dragende speler is. Sport, onderwijs en jeugdzorg zijn soms heel nauw verweven met elkaar”.

Jan Verbeek geportretteerd door Ed Baars

Hoe kijkt u tegen voetbalvereniging Nieuwerkerk aan?

Verbeek: “Heel positief. Als grote club met 1900 leden heeft Nieuwerkerk een belangrijke functie in ons dorp. Omdat Nieuwerkerk door de forse ledengroei een knelpunt had qua wedstrijdvelden, heb ik de gemeenteraad voorgelegd dat ik die eerst wilde oplossen, vooruitlopend op de Sportvisie van de gemeente. Kinderen moeten in hun eigen dorp kunnen sporten. Bij de aanleg van de nieuwe kunstvelden ben ik de afgelopen tijd zelf 4x wezen kijken. Het resultaat is geweldig”.

Hoe staan de andere voetbalclubs in de gemeente Zuidplas ervoor?

Jan Verbeek: “Bij vv Moordrecht is het groene licht gegeven om de club naar elders te verplaatsen. Ook die had ruimtegebrek door aanwas van leden. Met de voorbelasting van de velden is al begonnen. De ruimte die vrijkomt is bestemd voor woningbouw. Verder wordt een jaren-50 wijk, vlak in de buurt, gesloopt en komt er nieuwbouw voor in de plaats. Met het bestuur van Groeneweg en de Tennisvereniging Zevenhuizen zijn we in gesprek om ook die velden te verplaatsen naar de Swanla-driehoek. Naast woningbouw zou op deze plek ook zorgcentrum De Zevenster een nieuw onderkomen moeten krijgen, zo zijn de plannen. Ook vv Groenweg heeft een sterke toename van leden en te weinig velden. Tot slot krijgt voetbalvereniging Moerkapelle om diezelfde reden er een veld bij. Ik ben praktisch ingesteld, het gaat er mij om goede sportvoorzieningen te bewerkstelligen in onze dorpen”.

Over voetbal en wielrennen gesproken…

Wethouder Jan Verbeek was in een ver verleden een redelijk getalenteerde voetballer. Hij speelde op jonge leeftijd als linkermiddenvelder al in het eerste team van Zwaluwen uit Hoorn. Jan: “De leukste tijd heb ik echter gehad bij zaterdagclub DOVO uit Veenendaal, waar ik als 22-jarige speelde met oud-eerste elftalspelers van DOVO, 35-plussers. De klasse van die jongens was een garantie voor twee keer achterelkaar een topseizoen en het kampioenschap”. Jan Verbeek is wat sport betreft “uit het goede hout gesneden”. Je ziet hem nogal eens op zijn racefiets voorbijflitsen. Twee keer per week zien zijn fietsbanden totaal 80 km aan wegen. Daarnaast loopt hij doordeweeks ook 10 km. hard. Vooral als fan doet het hem pijn dat Tom Dumoulin in de eerste week zijn kansen verspeelde om de Tour te winnen. Jan: ”Ik baalde dat hij zich toen heeft opgeblazen. Dat had hij niet moeten doen. Nu wordt hij de meesterknecht van Primoz Roglic”. Wethouder Jan Verbeek weet als geen ander dat het belang van sporten, zowel sociaal als fysiek, voor anderen als voor hem zelf belangrijk is.