Door Corona miste ik het fluiten wel.

Hij kon bij zijn toenmalige voetbalclub v.v. Smitshoek kiezen wat voor vrijwilligerswerk hij als spelend lid wilde doen. Bardienst draaien, kleedkamers schoonmaken of wedstrijden fluiten. André Tupker (47 jaar) koos voor het laatste, volgde een Scheidsrechter cursus bij de KNVB, en fluit inmiddels al 17 jaar. Na enige tijd clubscheidsrechter te zijn geweest, maakte hij de overstap om wedstrijden te gaan leiden voor de bond. Elke zaterdag leidde hij wedstrijden bij standaard 2e– of 3e klasse teams. Maar het verre reizen en late thuiskomst op zaterdag stonden hem na verloop van tijd toch tegen. V.v. Nieuwerkerk plukt als clubscheidsrechter nu de vruchten van zijn leuke hobby.

Dubbelfunctie

André Tupker, die bij de ING-bank coördinator informatiebeveiliging is, komt zowel op de zaterdag als zondag in actie als clubscheidsrechter bij de lagere seniorelftallen. André: “Ik kijk altijd even naar de stand, waar ploegen staan, in de voorbereiding van een wedstrijd. Dan weet je vaak al de aard van een wedstrijd, die je te wachten staat. Ik fluit zowel het 2e zaterdagelftal, overigens een leuk elftal met plezierige begeleiders, als alle andere lagere teams bij Nieuwerkerk. Verder ben ik ook teammanager van JO13-2, waarin zijn zoon Philip als rechtsachter speelt. Dan ben je grensrechter bij wedstrijden, zorg je voor de administratieve taken rondom wedstrijden en moedig je de jongens vooral aan om de strijd aan te gaan. Het is een leuk stel jongens met Wouter Ooms (Zaterdag 2) en Stefan van der Vlegel (Zaterdag 1) als prima trainers. Ik moet overigens een compliment geven aan hoofd jeugdopleidingen Raoul Graham, die zijn zaken goed voor elkaar heeft.

Andre Tupker, geportretteerd door Ed Baars

Voetbal

André: “Zelf heb ik in mijn jonge jaren als linksback gepoogd om tegenstanders het leven zuur te maken. Ik was zeker geen uitblinker, maar meer iemand die ze als back wel drie keer tegenkwamen”. André Tupker woont in Zevenkamp. In de afweging waar zijn zoon zou gaan voetballen, de amateurs van Sparta op Nieuw Terbregge of bij Nieuwerkerk, koos hij voor het laatste. André: “Ik werd bij Nieuwerkerk altijd netjes ontvangen in de commissiekamer, bij Sparta ademde het een andere sfeer. Van het grote Sparta op het Kasteel is hij al jaren een groot fan. Hij heeft twee seizoenkaarten om zijn ploeg te steunen om in de Eredivisie te blijven. André: “We hebben door het vertrek van Patrick Joosten, Ragnar Ache en Jurgen Matthey kwaliteit ingeleverd. Maar Henk Fraser is een fantastische trainer, die het schip, met zijn nieuwe ploeg aan boord, vast in veilige haven zal laveren”.