Van de familie moet je het hebben

Zo zijn er meer bij Nieuwerkerk, families die zich inzetten om de club draaiende te houden. De familie Van Dooijewaard is niet de enige, maar ze vormen wel een bijzondere familie binnen de club. Wat te denken van moeder Rachel (48 jaar), die als scheidsrechter bij het pupillenenvoetbal het niet kon aanzien dat de kleintjes van Nieuwerkerk met 0-8 verloren en met gebogen hoofdjes het veld verlieten. “Kom jongens”, zei ze, “ik trakteer jullie op iets lekkers in de kantine(!)”. Door een knieblessure moest ze helaas stoppen met fluiten. Maar goed ook, want ze zou door haar sociale gevoeligheid veel geld hebben uitgegeven. Rachel heeft, naast een baan als logistiek medewerkster, er ook plezier in om gastvrouw te zijn voor voetbalploegen die op zaterdag bij Nieuwerkerk op bezoek komen. Na eerst, als vrijwilligster, zangbegeleidster te zijn geweest op het Comenius College, is ze daar nu surveillancemedewerkster. Rachel: “Behulpzaam zijn voor anderen, is een leefregel van me. Bij de voetbal kom je Jan en alleman tegen, die ik van elders ken. Zo kom ik hier ook veel kinderen tegen, die ik vroeger op de basisschool al zag.”

Zoons Joel en Timo, allebei sportief en muzikaal

Beide broers brengen menig uurtje door bij de club. Timo, de oudste (23), die zelfstandig woont, is trainer van meisjes MO17-2. Omdat de animo om meisjes te fluiten niet zo groot is, hanteert hij zelf meestal de scheidsrechtersfluit. Broer Joel (17), die een ondeugende uitstraling heeft, is trainer bij jongens JO13-5. Op zijn trui draagt hij het embleem van Feyenoord. Joel: “Ik ben een grote fan van Fer, een beest in het veld.” Joel voetbalt zelf ook bij de jeugd (JO19-4) van Nieuwerkerk. Als hij even tijd heeft dan gaat hij thuis naar boven om lekker op zijn drumstel te spelen. Timo is ook muzikaal. Hij speelt basgitaar. Rachel: “Ik kom uit een zeer muzikale familie. Mijn moeder, ooms en tantes zingen. De jongens hebben het muzikale van mijn familie meegekregen, maar vader Willem Van Dooijewaard is ook heel muzikaal.”

Opmerkelijk

Naast muziek en voetbal heeft Timo nog een hobby. Timo: “Ik ben rescuemaster op het circuit van Zandvoort. Als er plotseling brand uitbreekt op de racebaan, door botsingen van racewagens bijvoorbeeld, dan word ik gevraagd handelend op te treden. Om mijn licentie voor dit werk te behouden, moet ik 15 keer per jaar naar Zandvoort om mijn kennis en kunde bij te houden. Maar het blijft natuurlijk leuk om bij de racerij betrokken te zijn.”  Overigens vindt Timo het evenzeer opmerkelijk, hoe het toch elke week weer lukt om bij een grote club als Nieuwerkerk alles vlotjes te laten verlopen. De familie Van Dooijewaard: een even opmerkelijke als leuke, flamboyante familie, die vvv Nieuwerkerk een warm hart toedraagt.