Even voorstellen

Henny Bakker, 58 jaar, loopt al sinds mei rond bij de vereniging. Zijn functie is technisch coördinator van de middenbouw (JO12 t/m JO15). Een nieuwe functie bij de club. Hij is, zoals hij het zelf zegt, al als kind van 6 jaar besmet met het voetbalvirus. Opgegroeid in de wijk Schiebroek in Rotterdam was het voetbalveld bij v.v. Schiebroek vanaf die tijd de plek waar hij veelal verbleef. Eigenlijk was hij altijd op de vereniging te vinden met zijn voetbaltas bij de hand, klaar om in welk elftal dan ook te spelen. Na een paar seizoenen in het eerste elftal gespeeld te hebben, zette hij de eerste stappen bij Schiebroek als jeugdtrainer, waar hij de jongere jeugd het plezier van voetballen liet ontdekken. Die keuze voor opleiden van jeugdteams is bepalend geweest voor de verdere stappen die Henny daarna heeft gezet.

Een korte terugblik

Henny: “Na Schiebroek ben ik door Sparta gevraagd, om me nog meer in het trainersvak te ontwikkelen. Sparta is overigens mijn club, waar ik het prachtige clublied “Rood-Wit is onze glorie, Rood-Wit zit ons in ’t bloed” altijd uit volle borst meezing. Door de nodige diploma’s te halen, maar meer nog door de wijze lessen van toenmalige coryfeeën als Luuk Balkenstein, Aad Andriessen en Dolf Roks (hoofd jeugdopleidingen) heb ik me het vak van jeugdtrainer eigen gemaakt. In de jaren dat ik bij de Sparta-jeugd werkzaam was (1989-1994), speelde Ron Luijten, onze huidige hoofdtrainer, en Ben Spork (nu hoofdtrainer bij Neptunus Schiebroek) in het eerste elftal van Sparta. In die tijd leerde ik van Ron Reith, bij Nieuwerkerk wel bekend, aspecten als selecteren, periodiseren en talentscouting. Dat laatste heb ik als jeugdvoetbalscout ook nog een periode bij Feyenoord gedaan”.

Technisch coördinator middenbouw

In deze nieuwe functie bij de club valt Henny Bakker onder onze hoofd jeugdopleidingen Raoul Graham. Met het aantrekken van de coördinator is de insteek om de nog bestaande verbeterpunten, in de jeugdopleiding van selectie elftallen van 12 t/m 15 jaar, tot verdere ontwikkeling te brengen. Henny: “Maar ik zal me niet uitsluitend richten op selectie elftallen, ik zal ook mijn gezicht laten zien bij andere teams. Ik wil op technisch gebied hulp bieden aan de trainers en elftalleiders van zowel de selectie elftallen als de overige teams. Mijn doelstelling is om gezamenlijk een goede basis te leggen bij de jeugdvoetbalopleiding.    Dat krijgt vorm door meer structuur aan te brengen in de opbouw van trainingsvormen, spelersontwikkeling en door periodiek overleg te hebben. Ik wil wel met nadruk stellen dat Nieuwerkerk de afgelopen jaren al flinke stappen heeft gemaakt bij de jeugd”.

Tot slot nog dit. Wie de CV van Henny langsloopt, met opleidingen, adviesfuncties en jeugdtrainer bij verschillende clubs, komt al snel tot de conclusie dat hij een man is met veel ervaring bij het jeugdvoetbal. De leuze die Henny voorstaat is wel een doordenkertje: Henny: “De mooiste tijd is mentaliteit. Het overwint in sport, maatschappij en privé”.