Scheidsrechters aan het squatten en planken: ‘Moet het echt bijhouden’

Uit Hart van Holland Zuidplas: https://www.hartvanzuidplas.nl/nieuws/sport/20456/scheidsrechters-aan-het-squatten-en-planken-moet-het-echt-bijhoud

Nieuwerkerk aan den IJssel – Ze zijn een bijna vergeten groep onder de sporters in coronatijd: de scheidsrechters. Bij VV Nieuwerkerk zijn ze sinds mei aan het trainen geslagen. “Anders groeien we helemaal dicht.”

Door Erik van Leeuwen

Het scheidsrechtersshirt van Ton Pille zit wat strak om zijn bovenlichaam. “Ik moet het echt bijhouden”, zegt hij terwijl hij over zijn buik wrijft. “Ik ben 1200 gram aangekomen in coronatijd. Géén wedstrijden hè.” En: “Gelukkig kleedt zwart af.” Pille, 72 jaar en zéér fit, traint sinds mei elke zondagmorgen met andere scheidsrechters van Nieuwerkerk om de conditie weer een beetje op te krikken.

Deze zondag is de arbiters zelfs een plaatsje toegewezen op het heilige (kunst)gras van het hoofdveld. Daar gaan Pille en kornuiten vol gas. “Drie kwartier, met alles erop en eraan.” Pille: “Normaal zijn we met een mannetje of zeven, acht, maar drie hadden de hoop vandaag vanwege vaderdag ontbijt op bed te krijgen.”

Een stevige warming-up wordt gevolgd door veel loop- en voetenwerk. “We doen altijd een parcours. Veel intervalloopoefeningen, maar ook squats en planking.”

“Jongens, volhouden”, zegt Pille. “Dat doe ik dan ook. En billen omhoog.” André Tupker, als er even een drinkpauze wordt ingelast: “Ik mis het wel hoor. Soms blaas ik thuis op mijn fluitje, maar niemand reageert.” Loopwonder Menno Niessink voelt zich helemaal in zijn element. Als anderen een bescheiden rondje lopen, gaat hij met grote passen het hele veld langs. “Ik loop nog regelmatig een trainingsronde van een kilometertje of twintig.”

“Die jongens zijn een stuk jonger, daarom moet ik het goed bijhouden”, stelt Pille. Tijdens een normaal voetbalseizoen houdt hij zijn conditie op peil bij de Rotterdamse Scheidsrechters Vereniging. In de winter- en zomerstop traint hij drie keer per week bij VV Nieuwerkerk. “Ik ben er vaak heel vroeg, nog voor de werkploeg. Dan trekt de mist op en zien ze mij.”

Hoogstandje

Tijdens de lockdown moest Pille zijn conditie op straat zien te onderhouden. “Ik liep een rondje waarbij ik de trappen van het station altijd een paar keer nam.” Het tempo is hoog tijdens de zondagtraining. Af en toe slaat Pille een beurt over, zeker als de zijwaartse planking aan de beurt is.

Ritme
De Nieuwerkerker is al jaren KNVB-scheidsrechter. “Ik heb het afgelopen seizoen op zondag nog tweede klasse gefloten. Zo heb ik Groeneweg-IJsselmonde, ONA-XerxesDZB en DONK-IJVV gehad. Ik werk er hard voor om fit te blijven. De jarenlange ervaring komt mij van pas. Als er in de slotfase een peer van achteren komt, is het even bijschakelen. Natuurlijk hou ik die jongens dan niet bij, maar met mijn ogen compenseer ik dat.”

“Tik-tik-tik”, is zijn aanwijzing als er op de grond een ‘ladder’ is uitgerold. “Voetenwerk is zó belangrijk”, zegt Pille, die uitkijkt naar het moment dat hij weer echt als scheidsrechter op het veld staat. “Ik hoop dat er in augustus weer oefenwedstrijden gespeeld kunnen worden.”

“Drie maanden stilstaan is al lang voor ons, laat staan zes”, vult Tupker aan. Hij fluit op een normale voetbalzaterdag twee wedstrijden: junioren en senioren. “Ook wij hebben wedstrijdritme nodig.”