Marcel Sens, een bevlogen jeugdtrainer met visie

Het Corona-virus treft jongeren net zo hard als andere leeftijdsgroepen. Marcel: “De training van vanavond met de jongens van JO17-3 heb ik afgezegd. Eén speler van het team moet vandaag een test ondergaan.  Een andere speler moet dat, na een positieve test eerder, opnieuw laten doen. Ouders laten hun bezorgdheid ook merken. En terecht”.

Marcel Sens, geportretteerd door Ed Baars

We pakken vervolgens de draad weer op

Marcel Sens (48 jaar) is al zijn hele leven met voetbal bezig. Als jong ventje begon hij bij NADO-V uit Rotterdam, vervolgde zijn voetballeven bij EDS en Xerxes en maakte destijds bij Nieuwerkerk nog vijf jaar deel uit van het 2e Zondag elftal. In een CIOS-opleiding voor de KNVB Trainer-Coach 3, die door Kees Swanborn van Ajax werd gegeven, leerde hij de echte kneepjes van het vak. Toenmalige jeugdvoorzitter bij vv Nieuwerkerk, Thijs Rotgans, vroeg hem om jeugdtrainer bij de club te worden. Daar had Marcel wel oren naar. In 1997 startte hij als selectietrainer van D1 en D2. Marcel: “Met jongens als Bart Slob, Menno Homan, Stefan van der Vlegel en Lex van Haeften, die toen al veel potentie hadden. Omdat zelf voetballen en de jeugd trainen te veel tijd in beslag nam, ben ik met veel pijn in mijn hart op mijn 30e gestopt met voetballen. Nu traint hij met Richard Hersbach al vier jaar het elftal van zijn zoon Giovanni, die in JO17-3 speelt.

Vindingrijk trainer

Marcel Sens is een inventief persoon. Hij zag al snel dat als jongens uit de selecties geblesseerd waren, zij bij hun elftal er wat bij hingen. Samen met de clubfysiotherapeuten Johan van Streun en Kevin Neleman ontwikkelde hij oefeningen en ging met de jongens aan de slag om ze weer snel te laten aansluiten. Hij ontwikkelde ook oefeningen om het voetenwerk bij selectiespelers te verbeteren via coördinatie training. Marcel: “Het is mooi om te zien dat de club het verder heeft ontwikkeld en dat het nu als vast onderdeel van de training is. En bevlogen als hij was, deed hij samen met Ron Reith, een aantal jaren de interne scouting van pupillen-voetballertjes en hielp waar nodig nieuwe jeugdtrainers zich beter te ontwikkelen.

Marcel: “Recreatietrainers zijn over het algemeen goedwillende ouders, die het team van hun kind gaan trainen. Als gediplomeerd sportleraar leerde ik ze hoe te trainen en coachen. Hoe leuk is het niet als jongens beter gaan voetballen. Dat geeft voldoening.

Nieuwerkerk is overigens een club waar ik me erg thuis voel. Je merkt iets van het dorpse karakter bij de club, hoe groot het ledenaantal ook is”.

Manchester United

Als jongen volgde Marcel Sens elke zaterdagavond al Match off the Day bij de BBC. Zijn bewondering ging daarbij vooral uit naar Manchester United. Marcel: “De grootste club van de wereld, met de 18-jarige Mason Greenwood als grootste talent wat er rondloopt. Zijn hang naar de club was zo sterk, dat hij twee jaar geleden zelf bij een wedstrijd van zijn club op Old Trafford, het stadion van Man U., is gaan kijken.                                               Als jong ventje piepte hij vroeger, nadat de wedstrijd van Sparta op het Kasteel al even was begonnen, snel naar binnen. Vandaar dat zijn tweede liefde Sparta is, waar hij al jaren vaste supporter van is. Marcel Sens is een bevlogen jeugdtrainer met visie.