Een leven lang in de voetballerij

John Peelen is de naam, 67 jaar. Oudere leden weten zich hem misschien nog te herinneren. In 1980 was hij de verzorger bij het eerste elftal van Nieuwerkerk. Met spelers als Geo Hoogendoorn, Frans Sokolowski, Nico Stuiver en Ed Graper. De trainer destijds was Jan Bouwman. John: “Een fantastische man, met hem kon je uren over voetbal praten. Gek hè, elke keer als ik nu bij Nieuwerkerk kom, kijk ik rond of ik de jongens nog zie. Met Ed Graper heb ik al een keer een praatje gemaakt.”

John Peelen, geportretteerd door Ed Baars

Straatvoetballer

John Peelen kon in zijn jonge jaren heel aardig ballen. Als jong ventje stond hij al snel in het eerste elftal van Neptunus in Rotterdam, met spelers als Joop van Krimpen en René Vermunt. John: “Je leefde voor het voetbal, zo zelfs dat de school eronder leed. Ik heb nog in de voorselectie van Jong Oranje gezeten en bij Barry Hughes van Sparta aan proeftrainingen meegedaan. John de Wolf (Feyenoord), een vriend van me, vroeg me altijd mee te doen bij zaalvoetbalwedstrijden. Hij riep dan “geef die bal maar aan Peelen, die heeft een enorme pegel in zijn linkerbeen”. Ik was jong en hield van het leven. Ik had haar tot op mijn schouders, rookte een sigaretje en pakte mijn biertje.”

Verzorger

John: “Ik was 27 jaar toen mijn benen kapotgingen en ik met voetbal klaar was. Daarna heb ik snel bij NOC/NSF de cursus voor verzorger gevolgd en ben via een advertentie bij Nieuwerkerk aan de slag gegaan”.

Om de drie jaar doet hij steeds bijscholingscursussen om in zijn vak up to date te blijven. Verzorger zijn bij voetbalclubs doet John Peelen nu al veertig jaar. Zo maakte het eerste elftal van Dordrecht gebruik zijn diensten, maar ook ondermeer hoofdklassers als Feyenoord amateurs en Nieuwenhoorn. John Peelen is door zijn aanpak als verzorger een gevestigde naam bij voetbalclubs in Rijnmond. Tapen, bandageren, blessurebehandelingen, hij is er tijdens trainingen en wedstrijden altijd mee bezig. John: “Maar spelers moeten zelf ook verder werken aan herstel. Spelers die geblesseerd zijn, bel ik zondags even op om te horen hoe het gaat en hen advies te geven over wat ze moeten doen”.

Rood wit zijn onze kleuren

Als geboren Rotterdammer, John woont nu in Schiedam en is al 48 jaar getrouwd met een enthousiaste voetbalvrouw, is Sparta zijn clubliefde. John: “Het Kasteel en de familiesfeer bij Sparta dat draag je altijd met je mee”.