“Je doet het voor de kinderen”

Ze zijn beiden gloednieuw dit seizoen. Elles van de Ruit coördineert de pupillen van JO-8, JO-9 en JO-10, Siebe Beintema is de coördinator van JO-11 en JO-12. Het is aanstekelijk hoe zij beiden met veel enthousiasme over het jeugdvoetbal bij Nieuwerkerk praten. Zowel Elles als Siebe hebben kinderen bij de club voetballen. De verhalen van hun kinderen over hoe leuk voetballen bij Nieuwerkerk is, heeft hun positieve kijk op de club verder aangewakkerd.

Pupillen coördinatoren Siebe Beintema en Elles van de Ruit

Elles van de Ruit

Ze komt uit een voetbalmilieu. Haar man Gerrit kon een aardig balletje trappen. Zelf is ze een trouw supporter van haar twee zoons, Tom, die in Nieuwerkerk JO14-1 speelt en Daan in JO8-2. Haar oudste zoon Jan volgt de sportopleiding bij het Alberda College. Als ze enigszins tijd heeft bezoekt ze een thuiswedstrijd van Nieuwerkerk 1, om na afloop gezellig een wijntje te drinken. Nesselander Elles van de Ruit voelt zich thuis op de club. De gemoedelijke, ongedwongen sfeer bij Nieuwerkerk past goed bij Elles die, zoals ze zegt, zich gemakkelijk tussen mensen beweegt. Elles: “Je merkt bij Nieuwerkerk dat het een dorpsclub is. Maar een grote dorpsclub, die een belangrijke rol speelt in het dorp.” Samen met Ralph Maassen, die al langer pupillencoördinator van JO8-8, JO-9 en JO-10 is, vindt ze haar pupillenwerk enorm leuk om te doen.

Brasserij De Berg

Siebe Beintema

Net als andere vaders, kwam Siebe Beintema vier jaar geleden bij de club toen zijn zoontje Ties ging voetballen. Al snel werd hij gevraagd om trainer te worden. Siebe: “Mijn zoontje wilde op voetbal en het team had een trainer en leider nodig. Zo rol je erin. Je wordt enthousiast en dan doe je samen met andere vaders vanaf de JO-8 tot JO-12 de training en coaching van het team van Ties. Je enthousiasme als trainer groeit alsmaar, als je ziet dat de jongens als team beter worden. Het is zo wie zo leuk om te zien dat de jongens onder elkaar een hecht team vormen. Dat ze voor elkaar een stapje extra doen. En vergis je niet, voetbal is naast school een belangrijk deel van hun leven. Ties speelt dit seizoen in JO13-5, een elftal met eigen trainers.” De Rotterdammer uit Nesselande gaat nu samen met Danielle Nederpelt – die hem inhoudelijk verder wegwijs maakt – de coördinatie van JO-11 en JO-12 doen. Siebe Beintema is, voor iemand die zijn wortels in Friesland heeft, een fervent aanhanger van Feyenoord.

Taak van de leeftijd coördinator

Elles: “De indeling van spelertjes in de lagere pupillenteams gebeurt door de trainers. Wij vinden het belangrijk dat je kinderen zo indeelt, zodat ze met gelijkwaardige spelers op hetzelfde niveau spelen. Natuurlijk bellen en spreken ouders je weleens aan over de indeling, maar de expertise van de trainers is doorslaggevend bij de indeling.” Siebe: “Spelertjes uit de lagere teams, die bijzonder opvallen door hun spel, worden uitgenodigd om met selectieteams van hun leeftijd mee te trainen. Dat kan dan later aanleiding zijn om ze hoger in te delen.” Elles: “De coördinator is ook het aanspreekpunt voor trainers als ze ballen, pionnen of hesjes nodig hebben. We worden ook gebeld als er problemen zijn met spelers of ouders. Dat laatste komt gelukkig weinig voor.” Siebe: Elk jeugdteam informeert en reageert op elkaar via app-verkeer. Trainers en leiders van teams zijn de beheerder van de app. Wij als pupillen-coördinatoren kunnen op die manier zien hoe teams er voorstaan.” Tot slot van een geanimeerd gesprek willen Elles en Siebe nog het volgende kwijt: “We doen het voor de kinderen en daarmee ook voor de club.”

van der Hammen