“Nieuwerkerk is een dorpse club, waar de stratenmaker, directeur en student samen met elkaar voetballen.”

Er is geen club in ons land die zonder kan. Vrijwilligers zijn de schakel, die ervoor zorgen dat alles op en rond het veld goed geregeld is. Ook bij Nieuwerkerk kunnen we rekenen op een harde kern vrijwilligers, die met veel inzet helpen om de leden met plezier te laten voetballen. Remco Verkuil is zo iemand. Een multifunctionele vrijwilliger, die zich in meerdere functies voor de club zeer verdienstelijk heeft gemaakt.

Steunpilaar van V.V. Nieuwerkerk: Remco Verkuil (58 jaar)

Staat van Dienst

Remco begon in 2007, net als zoveel vaders, als leider van het F-elftal van zoon Thijs. Thijs ging in 2016 basketballen, waarop het leiderschap stopte. Vanaf 2008 was hij negen jaar coördinator bij de C-junioren en was in die tijd ook vier jaar redacteur van de Goalgetter. Remco regelde daarnaast een aantal jaren de voorwedstrijden van de jeugd bij Nieuwerkerk1. En als er een beroep op hem werd gedaan om een wedstrijd te fluiten, trok hij een scheidsrechters tenue aan. Van 2017 tot 2021 was hij coördinator bij zowel de Zaterdag- als de Zondag lagere elftallen. Een heel weekend lang was hij dan aanwezig op de club. Om meer privéleven te hebben, doet Remco vanaf de zomer nu alleen nog de Zondag-senioren. Remco wordt in de Zondag seniorencommissie bijgestaan door een viertal vijftigplussers, te weten Barend den Butter, Ronald Scholten, Roel Bloks en Ruud Labordus.

Taakopvatting

Door zijn serieuze inslag, maakt Remco alles wat hij aanpakt voor de club tot een succes. Maar het plezier in wat hij doet en de lach voeren daarbij steeds de boventoon. Remco: “Ik vind dat als je als senior € 269,- per jaar aan contributie betaalt, je van de club mag verwachten dat de kantine open is en je een kleedkamer, bal en veld krijgt toegewezen. Wij als commissie zijn er verder om de scheidsrechter netjes te ontvangen”. Even later in het gesprek komt er een oudere dame binnen lopen, die haar oude kranten niet kwijt kan in de container. Attent als hij is, helpt Remco haar probleem ook op te lossen.

Lagere senioren elftallen

Bij Nieuwerkerk zijn de lagere senioren elftallen dik gezaaid. Zo heeft men bij de Zaterdag 6 recreatieteams, naast 2 elftallen onder de 23 jaar. Bij de Zondag tak zijn er 9 teams. Remco: “Het zijn vooral vriendenteams. Zo spelen de jongens van Zondag 8 al 12 ½ jaar met elkaar. Bij Zondag 6 is dat zo’n 20 jaar en bij Zondag 10 geldt dat voor sommigen al bijna een halve eeuw. Het verschil tussen de Zaterdagjongens en die van de Zondag is dat de laatsten, wat eerder klaar zijn met spelen, zo omstreeks 14 uur, en ze het bier daarna rijkelijk laten vloeien. De Zaterdag speelt tot ’s middags laat en die laten vervolgens de pizzaboer aanrukken”.