Kritisch investeren in sportief succes

Hij loopt al een half jaar mee en kan goed zien hoe de club er momenteel financieel voorstaat, na drie maanden op slot te hebben gezeten door covid-19. In de komende jaarvergadering van de club wordt hij voorgedragen als nieuwe penningmeester. Tanco Mulderij is 57 jaar. Tanco: “Op de dag dat ik geboren werd, 18 januari 1963, won Reinier Paping na een heroïsch gevecht tegen de kou de Elfstedentocht.”

Tanco neemt het penningmeesterschap over van Davy Govers, die een flink aantal jaren keurig op de centjes paste bij Nieuwerkerk. Tanco: “Ik vind dat de club de afgelopen jaren een goed financieel beleid heeft gevoerd. Door Corona hebben we minder inkomsten en meer uitgaven. Vandaar dat we een pas op de plaats moeten maken, we zullen kritisch moeten investeren.”

Van waarde zijn voor de club

Na een fors aantal jaar als interimmanager te hebben gewerkt bij bedrijven, werkt hij nu 5 jaar als controller bij Kraayeveld’s Aannemingsbedrijf in Barendrecht. Dit bedrijf heeft ca 100 man personeel in dienst voor het uitvoeren werk in de grond-, weg en waterbouw. Tanco: “Ik zocht nog plezierig vrijwilligerswerk naast mijn baan, iets waar ik mijn ervaring kan gebruiken en waarde kan toevoegen. Nieuwerkerk vind ik een leuke club met een enthousiast bestuur, ik heb hier 10 jaar lang als supporter van mijn zoon en dochter langs de lijn gestaan, vandaar dat ik ja gezegd heb op de vraag om de nieuwe penningmeester te worden.”

Tanco Mulder geportretteerd door Ed Baars

Trainer bij dames JO17-1

Tanco: “Samen met Teun Willem den Ouden en Ray Garnier hebben we 2 jaar met succes de meiden van JO17-1 getraind. We hadden alle drie een dochter in het team voetballen. Voorop bij ons stond vergroten van de balvaardigheid, de conditie verbeteren en vooral veel spelplezier beleven. We wonnen van lieverlee bijna alles. Zo schakelden we ondermeer de dames van Rijnburgse Boys uit in de beker. In de voorbije competitie in de Hoofdklasse werden we tweede. Jammer dat mijn kinderen door studie gestopt zijn met voetballen, maar wie weet keren ze nog terug naar de velden.”

Sportief

Tot zijn 12e heeft Tanco bij sportclub Dieren gevoetbald. Daarna is hij gaan wielrennen. Good-old Erik Breukink was in die tijd zijn fietsmaatje en later zijn vriend. Dat hij “voor geen kleintje vervaard is” blijkt wanneer hij in 1999 de New York marathon loopt, een prestatie die hij vorige jaar herhaalde door op de Coolsingel de eindstreep te halen van de Rotterdam marathon. Tanco Mulderij heeft een groot hart voor de sport en weet hoe het is om fysiek tot het uiterste te gaan.