Zo jong en zo vastberaden om zijn droom te verwezenlijken

Floris Galenkamp is, met een diploma op zak van HBO Bachelor in de Commerciële Economie, toch gericht op iets anders. Hij wil fulltime voetbaltrainer worden. En om die ambitie te verwezenlijken volgt hij nu de trainingsopleiding UEFA B Youth. Met dit diploma op zak kan hij straks alle KNVB-clubs tot en met de senioren trainen. Om teamprocessen bij elftallen nog beter te kunnen doorgronden, volgt hij dit jaar ook een studie Organization Studies van de Tilburgse Universiteit. De uitdrukking “wat goed is, komt snel”, die meestal aan voetballers wordt toebedacht, past ook naadloos op trainer Floris Galenkamp.

Floris Galenkamp, 23 jaar, trainer van JO19-1

Een korte terugblik

Op 14-jarige leeftijd ging Floris, de pupillenkeepers van Nieuwerkerk al trainen. Nauwelijks 19 jaar oud werd hij door Nieuwerkerk aangesteld als trainer van JO10-1. De daaropvolgende jaren volgden JO12-1, JO14-1, JO15-1 en dit seizoen de oudste leeftijdsgroep JO19-1. Floris: “Hoe mooi is het om het groepsproces van spelers en als mens te helpen ontwikkelen. En met die bagage ook wedstrijden te winnen.”

Samenwerking

Voor Floris Galenkamp is Hoofd jeugdopleiding Raoul Graham een belangrijke leermeester, die hem bovendien volop vertrouwen geeft, zo zegt hij. Floris: “Hij is ook de voornaamste reden dat ik hier bij Nieuwerkerk trainer ben.”

Brasserij De Berg

KIKA

Floris: “Kanker is op zich al een ernstige ziekte, maar bij kinderen voelt het toch iets meer aangrijpend. Toen een sponsor van ons JO14-1 destijds wel de shirts wilde betalen, maar zonder naamgeving van zijn bedrijf, heb ik de jongens gevraagd welke naam op het shirt moest komen. Het KIKA-logo vonden ze. Ik ook overigens. Ik heb zelf nog voor KIKA gecollecteerd. KIKA staat voor Kinderen Kankervrij. De Stichting KIKA werft o.a. fondsen voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker. Ik zou het mooi vinden als alle jeugdteams met dat logo zouden kunnen spelen.”