“We hebben dit jaar een hele goede groep.”

Bij aanvang van het seizoen 2019-2020 benoemde Ron Luijten (54), trainer van vv Nieuwerkerk 1 de doelstelling voor de komende jaren. “We willen op een stabiele manier met veel Nieuwerkerkse spelers naar de 2e klasse en later naar de 1e klasse.” Het eerste deel van dat doel bereikte vv Nieuwerkerk door vorig seizoen afgetekend kampioen te worden in de 3e klasse. “Door Corona konden we twee seizoenen niet afmaken, anders hadden we het doel waarschijnlijk al eerder bereikt. Nu zijn we eigenlijk twee keer achter elkaar kampioen geworden en zo van de 4e naar de 2e klasse op zaterdag doorgestoomd. Eerder maakte ik dit mee bij Sparta, het is een voorrecht om hier ook bij Nieuwerkerk leiding aan te geven.”

“We hebben dit jaar een hele goede groep. Vooral aanvallend zijn we sterker geworden door de komst van oud Nieuwerkerk-spelers Philippe den Hartog en Shayron Curiel. Shayron is nu buiten-categorie en ook Philippe gaat als hij helemaal fit is op dat niveau komen. Het is jammer dat Roy de Oude is gestopt, maar daar staat tegenover dat Stefan van der Vlegel op het laatste moment toch hier bleef. Het toont de sfeer die we hebben, Roy Spierings, Kevin Kamerbeek en Stefan hadden aangegeven te stoppen en bleven toch. We zijn met mooie dingen bezig.”

Ron Luijten: Het team is professioneler geworden.”

“Op het middenveld hebben we Stefan van Diest en Rens Herweijer erbij, dat brengt ons meer duelkracht en voetballend vermogen. Achterin doen we het met dezelfde jongens, daar had ik nog wel versterking willen hebben, maar je kan niet alles hebben. Jeugdspelers dienen zich ook aan, Finn Koudijs, Mika van Eerten, Jens Goosens en Xander Laanen spelen al vaak mee. Dat geeft ons een brede selectie. “Het team is professioneler geworden, zien we al. Iedereen kwam fitter uit de zomer en traint echt goed. Iedereen moet ook strijden voor zijn plek in de basis, dat draagt daar natuurlijk aan bij. Er wordt ook veel met elkaar over voetbal gesproken. Daarvoor hebben we in de staf met Peter Ketting ook een goede vervanger van Theo Speelmeijer gevonden. Mijn assistenten Richard Boer en Peter gaan ook goed met elkaar.”

“We spelen in 2F en dat is een interessante competitie. De degradatieregeling is zwaar. Van de 13 clubs kunnen de onderste vijf degraderen aan het einde van het seizoen. Wij worden als één van de favorieten gezien en dat vind ik terecht. We oefenden tegen tegenstanders die hoger speelden en dwongen respect af. Wat hebben jullie een goed team, hoorde ik vaak. De start van de competitie is ook prima. Dat moeten we vasthouden. Een plek in het linkerrijtje is ons doel.”