Wat goed is komt snel

Toen zijn zoon Mels op 7-jarige leeftijd vol trots in zijn nieuwe Nieuwerkerk tenue ging voetballen, werd hij gevraagd om het team van zijn zoon te fluiten. Inmiddels speelt Mels in JO14-3 en nog steeds fluit vader Menno Niessing (49) met steeds meer plezier zo nu en dan zijn elftal. Menno fluit al lang niet meer alleen bij zijn zoon, maar is een veelgevraagde clubscheidsrechter bij Nieuwerkerk.

De natuur is om te genieten

Menno woont sinds 2009 in Nieuwerkerk. Hij verdient zijn brood bij Staatsbosbeheer als Hoofd stafadviseur kwaliteit, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Menno: “Ik zorg er met mijn collega’s voor dat de omstandigheden waarop de boswachters (1100) en vrijwilligers (7000) werken veilig zijn. Vragen als “hoe te handelen bij tekenbeten, die de ziekte van Lyme kunnen overbrengen” zijn aan de orde van de dag. Meer dan 1 miljoen mensen per jaar worden door een teek gestoken. Maar dat staat los van het feit dat de natuur er is om te genieten”.

Menno Niessing, geportretteerd door Ed Baars

Trainer bij de jeugd

Samen met Rody Horeman staat Menno tweemaal per week op het veld als trainer van de jongens van JO14-3. Vorig seizoen waren de resultaten van de groep aan de magere kant. Dit seizoen hoopt Menno op meer succes. Menno: “Maar het blijft sowieso leuk werken met deze jongens”.

Niet snel onder de indruk

Als je als scheidsrechter rust uitstraalt en durft op te treden als de vlam in de pan dreigt te slaan, dan wordt er snel een beroep op je gedaan. Menno heeft die kwaliteiten en wordt inmiddels gevraagd om oefenwedstrijden van het eerste- of tweede zaterdagelftal te fluiten. Menno: “Zo snel onder de indruk ben ik niet als spelers lopen te sarren. Commentaar op mijn beslissingen gaat meestal langs me heen”. Om zijn kennis en optreden tijdens wedstrijden verder te ontwikkelen, gaat hij binnenkort bij de KNVB de cursus Verenigingsscheidsrechter volgen. In hoeverre zijn ambities rijken is voor hem nog onduidelijk, maar dat hij een talent is, staat wel vast.

Over de club gesproken

Menno: “Wat me als betrekkelijke nieuwkomer bij de club weer opvalt is de betrokkenheid van leden. In deze Corona-tijd zijn er veel vrijwilligers die ervoor zorgen dat alles op de club veilig kan doorgaan. Bovendien ziet de accommodatie bij Nieuwerkerk er met de nieuwe kunstgrasvelden schitterend uit. Ik vind het best mooi onderdeel te zijn van zo’n grote club als Nieuwerkerk”.