VVGZ EN NIEUWERKERK IN EVENWICHT

Nieuwerkerk kreeg in Zwijndrecht uiteindelijk wat het vooraf minimaal als doel stelde. Het was een spannend gevecht waarin Nieuwerkerk voor rust het gevaarlijkst was en de thuisploeg na rust alles op alles zette om de in de eerste helft opgelopen achterstand goed te maken en daarmee op koers te blijven voor het derde nacompetitie ticket. Voor Nieuwerkerk was een punt voldoende voor het wat gunstiger schema met meer thuisvoordeel straks aan het einde van de reguliere competitie.

Trainer Ron Luijten kon niet beschikken over Bart Meeske, Remco Langerveld en Kevin Kamerbeek.

De eerste fase kende weinig opwinding m.u.v. de sliding van Menno Homan in de 5e minuut, waar heel VVGZ een strafschop claimde, maar scheidsrechter Wouter van de Geest niets in zag en gewoon liet doorspelen. Nieuwerkerk werd gaandeweg de eerste helft gevaarlijker en kwam in de 25e minuut dan ook verdiend op voorsprong. Stefan van der Vlegel legde uit een hoekschop de bal op het hoofd van Menno Homan, die boven iedereen uittorent schitterend raak kopte. Nieuwerkerk moest achterin attent blijven, want de thuisploeg zocht steeds snel de diepte, maar de achterhoede was bij de les. Toch leek het even later verkeerd te gaan bij een hoekschop van VVGZ. Het was doelman Kevin de Geus die echter prima ingreep en zijn doel bovendien met wat kunst-  en vliegwerk ook in tweede instantie schoon hield. Daarna was het opnieuw Nieuwerkerk dat gevaarlijk werd. Het kreeg goede kansen op een tweede treffer, maar de thuisploeg wist een paar maal ternauwernood dit te voorkomen. De voorsprong bij rust voor Nieuwerkerk was zeker verdiend en gezien het spelbeeld enigszins zelfs aan de magere kant.

Na rust speelde VVGZ nog opportunistischer, maar met name het centrum met Menno Homan en Maurice Treffers gaven geen krimp. Bovendien won Stefan van Diest op het middenveld belangrijke fysieke duels. VVGZ kwam in de 65e minuut toch langszij. Juist twee van de uitblinkers vandaag t.w. Menno Homan en doelman Kevin de Geus begrepen elkaar één keer niet en de bal viel ietwat op schlemielige wijze bij de eerste paal binnen. VVGZ wilde nu meer, maar doelman Kevin de Geus voorkwam op schitterende wijze een achterstand. Met Tijani Tjin–Asjoe voor Rowendey Schoop en Jens Goosens in de plaats voor Marijn Langhorst nam Nieuwerkerk in het laatste kwartier weer het initiatief. Stefan van der Vlegel was dichtbij. In de slotfase was het opnieuw doelman Kevin de Geus die de thuisclub van scoren afhield.

Een terechte eindstand, want beide ploegen hielden elkaar over de gehele wedstrijd gezien in evenwicht en kregen uiteindelijk na bekendmaking van de andere resultaten de ultieme beloning waar ze op uit waren. VVGZ het derde ticket voor de nacompetitie en Nieuwerkerk de betere uitgangspositie waarvoor dus nog dit punt ontbrak.

Opstelling: Kevin de Geus – Rens Blok – Maurice Treffers – Menno Homan – Rens Herweijer – Shane van den Engel – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel – Philippe den Hartog – Rowendey Schoop (70. Tijani Tjin-Asjoe) – Marijn Langhorst (75. Jens Goosens)