VV NIEUWERKERK BOEKT ZAKELIJKE OVERWINNING OP VV HILLEGERSBERG

“vv Nieuwerkerk boekt zakelijke overwinning op vv Hillegersberg”

Door Ruben van Diest

In Rotterdam tegen vv Hillegersberg speelde vv Nieuwerkerk geen fluwelen voetbal. Normaal rolt in het team de bal soepel van linie naar linie, maar tegen de fel spelende thuisploeg was het vooral nodig om de spierballen te laten rollen. Zonder echt al te grote kansen weg te geven, won het team van trainer Ron Luijten met 3-0. Alle drie de doelpunten kwamen van de voet van Stefan “hattrick” van der Vlegel. De thuisploeg had meer balbezit, wist ook wel combinerend in het laatste deel van het veld te komen, maar daar liet het zien een tijger zonder tanden te zijn. Een killer ontbrak.

Bart Meeske. Maurice Treffers. Remco Langerveld. Het zijn nogal wat keyplayers waardoor in de aanloop naar de expeditie in Hillegersberg een streep kon worden gezet. Ron Luijten kon terug naar de tekentafel om de balans in het veld te kunnen waarborgen. Hij wist het waarschijnlijk al, maar al tekenend kwam Luijten erachter dat zijn bank de kwaliteiten bezit om afwezigen te vervangen. Jesse Asowata werd centraal achterin gekoppeld aan Menno Homan. Het duo leverde samen een meer dan prima prestatie.

Na het eerste fluitsignaal van de prima leidende scheidsrechter Stanley van Lith schoot vv Hillegersberg fel uit de startblokken. Het was agressiever in de duels dan vv Nieuwerkerk en regelmatig werd de verdediging onder druk gezet. Het was echter een druk die de rode ballon niet uit elkaar deed klappen. In de beslissende eindfase van de aanvallen schoot de thuisploeg met losse flodders. De Hillegersbergse aanvallen zagen er bedreigend en dreigend uit, maar de fatale nekslag in de vorm van een openingstreffer bleef uit.

Dát dit uit bleef mag zeker niet los worden gezien van de uitstekende prestatie die door de verdedigers Rens Blok en het eerder genoemde koppel Menno Homan en Jesse Asowata werd geleverd. Elftalbreed kan het verwijt worden gemaakt dat vv Nieuwerkerk meeging in het hoge tempospel van Hillegersberg. Het geheel kreeg daardoor in de eerste 45 minuten de status pingpongvoetbal. Te veel balverlies. Te weinig combinaties.

Op zulk soort lastige momenten is het altijd prettig om te zien dat kwaliteiten elkaar omarmen. Shayron Curiel verstuurde zijn handelsmerk, een op maat geserveerde crosspass, richting Phillipe den Hartog die op zijn beurt aanvoerder Van der Vlegel wist te bereiken. Eerste kans wedstrijd voor vv Nieuwerkerk en direct bingo. Binnen het kwartier stond de 0-1 genoteerd.

Wie dacht dat deze openingstreffer rust in het Nieuwerkerkse spel zou brengen, kwam bedrogen uit. Het liet vlak voor rust nog wel een grote kans liggen om lekkerder de kleedkamer in te gaan. De scherp aangesneden voorzet  kwam van de schoen van Philippe den Hartog, de bal die rakelings langs de verkeerde kant van de doelpaal verdween van het voorhoofd van Rowendey Schoop.

De tweede helft was nog geen minuut oud of vv Nieuwerkerk liet van zich horen. Shayron Curiel, tovenaar op voetbalschoenen, liet drie tegenstanders de hielen zien en drukte binnen het strafschopgebied af. De twintigjarige Hillegersberg doelman Marco Smits was verslagen, maar hoorde een dof geluid boven zijn hoofd: de lat was zijn vriend.

Drie minuten later was het wel raak. Stefan van der Vlegel kwam in een persoonlijk duel met Max Bronswijk als winnaar boven water en uit een onmogelijke hoek schoot hij raak. Achteloos bijna. Alsof hij een propje papier in een prullenbak gooide. De gewenste marge van twee doelpunten stond genoteerd. “We hebben wat kleine aanpassingen gedaan in de rust. Een iets andere veldbezetting”, zo legde Nieuwerkerk coach Ron Luijten na de wedstrijd het zichtbare verschil tussen het eerste en tweede deel van de wedstrijd uit.

Rond minuut 60 werd de wedstrijd in het slot gegooid. Van der Vlegel zocht en vond de combinatie met Rowendey Schoop die met een soepele voetbeweging eerstgenoemde in staat stelde om de wedstrijdbal na de wedstrijd mee naar huis te mogen nemen. Drie doelpunten voor de losgekomen Stefan van der Vlegel en drie punten voor zijn elftal. Een team dat vandaag grote delen niet comfortabel aan de bal was, in de tweede helft in de middenlinie de fysieke strijd aanging met de tegenstander en zo er mede voor zorgde dat Stefan van der Vlegel zijn grote hobby kon uitoefenen: het scoren van doelpunten.

Op naar de volgende speelronde. Op naar de ontmoeting tussen de koploper en de bezitter van plaats twee. Op naar vv Nieuwerkerk-Sparta.

Opstelling vv Nieuwerkerk: