“Ik zorg voor ontspanning op het veld.”

Zo’n acht jaar geleden vroeg Frank de Groot, toen coördinator bij de senioren of Erik Jager (60) scheidsrechter wilde worden bij de senioren. Erik: “Ik voetbalde al lang bij de club en vond het logisch om dat als lid van de vereniging te doen. We moeten het samen doen, dus natuurlijk wilde ik inspringen als er nood was. Ik ben fluiten erg leuk gaan vinden. Ik haal er veel voldoening uit, als een wedstrijd goed is verlopen en dat mijn leiding is geaccepteerd.”

“Mijn ervaring als docent Biologie op Thorbecke helpt ook wel mee als scheidsrechter. Ook daar moet ik leiding geven, orde houden en vooral ook ontspanning brengen. Ik begin als scheidsrechter altijd met een praatje met coaches en spelers van beide teams en met de assistenten. Dan begint iedereen ontspannen aan de wedstrijd en accepteren ze al meer van me. Ik probeer ook altijd uit discussies te blijven op het veld. Als het toch gebeurt heb ik ook met kinderen geleerd om rustig na te denken over mijn antwoord, objectief te blijven, nooit waardeoordelen te geven en bij de regels te blijven. Dan escaleren discussies zelden.”

Erik Jager:”Die ene hersenloze die er soms tussen loopt moeten we niet als maatstaf nemen.”

“Op het lagere seniorenniveau dat ik fluit gaat het bijna altijd goed. Emoties horen erbij en die accepteer ik ook gewoon. Voor de meeste teams is winnen of verliezen ook helemaal niet zo belangrijk. Ik durf ook gewoon fouten toe te geven, dat wordt op dit niveau meestal wel geaccepteerd. Die ene hersenloze die er soms tussen loopt moeten we niet als maatstaf nemen.” “Ik heb veertig jaar competitievoetbal gespeeld, dus ik weet ook hoe spelers reageren richting scheidsrechters in het veld. Ik begon op mijn 15e bij Schiebroek en speelde daar jarenlang, ook nog toen ik leraar werd in Nieuwerkerk en via de gemeente een huurwoning kreeg in De Iep. Toen de sfeer bij Schiebroek na de eerste fusie minder werd, ben ik overgestapt naar Nieuwerkerk. Ik speelde altijd rechtsback, veel jaren in het twaalfde met een vaste kern met de gebroeders Wetzel, Leo de Lange en Frank de Groot. Een mooi team met hoog niveau en drie kampioenschappen. Toen een deel van de spelers stopte en er een combinatieteam ontstond met minder sfeer ben ik overgestapt naar het 35+-voetbal op zondagmorgen. Elke zondag spelen we een onderlinge partij met soms 25 en soms 16 spelers. Er zijn altijd extra spelers welkom!”

Brasserij De Berg

“Ik zou ook wel mee willen denken hoe Nieuwerkerk samen met Thorbecke en andere onderwijsinstellingen in Nieuwerkerk talenten nog meer voetbal kan bieden. We hebben een sportprofiel, maar zijn ook wel eens bezig geweest met een voetbalprofiel op school. Zo zouden talenten onze school kunnen kiezen en in schooltijd en met begeleiding van school en club nog veel meer tijd aan voetbal kunnen besteden. Vv Nieuwerkerk kan er ook interessanter door worden voor spelers uit de regio. Feyenoord doet dit met onze hoofdvestiging in Rotterdam, wij zouden dit op kleinere schaal in Nieuwerkerk kunnen doen.”