Voor lekker eten en gezelligheid ga je naar Van S Wijn & Tapas

Jan van Essen (66 jaar) is al zijn hele leven een horecaman. Een “frietje van Van Es” was vroeger al een begrip in Capelle. Vervolgens maakte hij de overstap naar eigenaar van restaurants. Zo was hij samen met een zakenpartner ondermeer eigenaar van eetcafé Cartoons in het voormalige stationsgebouw van Nieuwerkerk. Sinds 2010 runt hij met veel succes het tapasrestaurant Van S Wijn &Tapas in de Dorpsstraat 38 in het Nieuwerkerkse oude dorp. Dochter Samantha is inmiddels dezelfde weg ingeslagen als haar vader. Zo vader, zo dochter, toch? Zij heeft al een aantal jaren een goed lopend tapasrestaurant aan de Siciliëboulevard 710 in Nesselande. De naam van het restaurant “Guay” staat voor “gaaf of cool” in het Spaans. Een terechte naam gelet op de grote toeloop van klanten.

Trendy restaurant

Van S Wijn & Tapas is een ruim opgezette, gezellig ingerichte zaak waar je heerlijk kan genieten van diverse soorten heerlijke Spaanse wijnen. De liefhebber kan daarnaast een keuze maken uit niet minder dan 40 Tapashapjes. Jan: “Tapas eten is gezellig eten voor een betaalbare prijs. Om op Tapasgebied bij te blijven, rij ik een keer jaar naar het Spaanse San Sebastiaan, het walhalla van de Tapas, om bij restaurants de nieuwste hapjes te ontdekken. Die introduceer ik weer hier”.

Dat Jan van Essen het tapasvak goed beheerst, bleek een aantal jaren geleden al, toen hij door de Kamer van Koophandel van Rueda, een gemeente in de buurt van Madrid, de prijs kreeg uitgereikt voor de beste Tapaszaak in Nederland. Een ingelijste oorkonde staat als bewijs in de etalage van zijn zaak.

Jan: “Ik ben van woensdag tot en met zaterdag open. Vooral op vrijdag en zaterdag is het aantal boekingen drie keer zo groot als we kunnen plaatsen. Het aantal klanten groeit nog steeds. Nu soms ook de kinderen en kleinkinderen van ouders, die hier sinds jaar en dag komen. Kijk, een goed restaurant heeft een gezicht nodig. Iemand, die iedereen in het dorp of stad kent. Ik ken veel mensen en klanten kennen mij als iemand die garant staat voor goed eten en gezelligheid”. Zo vinden er bij Van S Tapas & Wijn regelmatig liveoptredens plaats.

Van S Wijn & Tapas, hoe verder?

Veel Nieuwerkerkers pleiten ervoor. Sluit de Dorpsstraat af en zet het zomers vol met terrassen. De werkelijkheid ziet er echter anders uit. Jan: “De animo bij restaurants om dat te doen is gering. De Tap, destijds een jongerentrefpunt, staat al jaren te koop. Ik zelf ben met mijn 66 jaar in een fase van mijn leven gekomen, om ook te stoppen met de zaak. Een heel leven horecaondernemer vergt wel wat van een mens”.

Van S  Wijn & Tapas,

Dorpsstraat 39