Vader en zoon De Geus hebben veel gemeen

Of ze fysiek veel gelijkenis hebben, moeten anderen maar beoordelen. Maar dat ze veel voetbalervaring meebrengen naar Nieuwerkerk staat buiten kijf. Beiden hebben bij veel clubs gespeeld of getraind. Dat geeft ze een frisse kijk op onze club. Overigens begint het verhaal allemaal bij vv Nieuwerkerk, waar in het jaar 2004 zoontje Kevin bij de D, – en later C-jeugd speelde en vader Gerard de E-top en B-jeugd trainde.

Korte terugblik op keeper carrière

Kevin de Geus wordt als jong Nieuwerkerks keepertje al snel door FC Dordrecht gescout. Hij keerde terug in de A1 bij Nieuwerkerk, en maakte een jaar later de overstap naar Alphense Boys bij de junioren onder de 19. Nauwelijks 19 jaar oud vertrekt hij voor 2 jaar naar XerxesDZB 1. Kevin: “Ik heb bij XerxesDZB vooral veel geleerd van een paar oud-profs in het elftal”. Na een tussenjaar bij vv Alblasserdam gaat hij naar SVS, waar hij 2x achter elkaar kampioen wordt. Kevin: “Bij SVS, op Sportpark Schenkel, heb ik de leukste keepersjaren meegemaakt”. Door ambitie gedreven tekent hij in het seizoen 2017-2018 een contract bij Tweede Divisieclub ASWH uit Hendrik-Ido-Ambacht. Tot een echte doorbraak komt het niet. Waarna hij bij Zaterdag 1e klasser BVCB aan de slag gaat, om in juli 2020 weer op het oude nest bij Nieuwerkerk terug te keren. Kevin is als sportleraar werkzaam op een basisschool in Berkel en Rodenrijs.

Foto van Gerard en Kevin de Geus met bal

Gerard de Geus, trainer Zaterdag 2 en zoon Kevin de Geus, keeper Zaterdag 1

Kevin de Geus, talentvolle keeper Zaterdag 1

Kevin (29 jaar) is terughoudend als je naar zijn keeperskwaliteiten vraagt, maar hoofdtrainer Ron Luijten is buitengewoon lovend. Ron: “Kevin heeft katachtige reflexen, is sterk bij één tegen één situaties en heeft een fantastische traptechniek”. Zelf vindt hij dat hij nog een tikkie brutaler mag zijn in het veld. Kevin: “Nieuwerkerk 1 is een hechte vriendengroep, dus is het altijd gezellig na afloop van de training of wedstrijd. De meeste jongens spelen hier al jaren met elkaar. Maar tijdens wedstrijden zouden we wel wat kritischer naar elkaar mogen zijn”.

BLANSJAAR

Trainer Gerard de Geus heeft een prachtige staat van dienst

Vader Gerard de Geus (59 jaar), die de eerste week van augustus als trainer van Nieuwerkerk Zaterdag 2 is begonnen, voelt zich na 20 jaar als trainer elders gewerkt te hebben, weer thuis bij Nieuwerkerk. Gerard: “Ik kende de meeste clubmensen hier wel. Voorzitter Hans Jeroense vroeg me of ik zin had om het tweede elftal te trainen. Ik moest daar even over nadenken omdat je zoon hier in het eerste speelt. Na een week bedenktijd heb ik ja gezegd en ben ik in de voorbereiding gestart. Wat me direct wel opviel is dat er bij de Nieuwerkerk selecties zoveel blessures zijn, dat vind ik wel “apart”. Gerard de Geus mag terugzien op een trainerscarrière die er zijn mag. Vanaf 1996 was hij trainer/coach van tal van clubs van naam. Zo was hij van 2009 tot 2014 trainer van respectievelijk het A1 elftal, het 2e elftal en in 2012/2013 hoofdcoach van Quick Boys in Katwijk, de 2e Divisieclub, die op het prachtige Sportpark Nieuw Zuid zijn thuiswedstrijden speelt. Gerard: “In de Bollenstreek speelt de top van het Nederlandse zaterdagamateurvoetbal, met ploegen als Katwijk, Rijnsburgse Boys, Lisse, Noordwijk, VVSB en Ter Leede. De hectiek op zaterdag, als ploegen elkaar onderling treffen, is met zo’n 5000 toeschouwers natuurlijk ontzettend groot. Het was wel de mooiste tijd in mijn trainersloopbaan”. Na Quick Boys trainde hij de dames van XerxesDZB. Daarna kwam 3e klasser Rhoon op zijn pad, om vervolgens een jaar later terug te gaan naar de bollenstreek naar 1e klasser Valken ’68, om daarna 2 jaar bij de formatie van het Waddinxveense Be Fair (3e klasse) aan de slag te gaan. In het seizoen 2018/2019 was hij trainer bij het 2e elftal van Jodan Boys. Gerard de Geus, beschikt over het Trainer/Coach 1 (UEFA A) diploma. Als docent bij de KNVB heeft hij 8 jaar lang veel junioren – en seniorentrainers de kneepjes van het trainersvak bijgebracht. Dat alleen al verdient alle lof!

Geboren en getogen Rotterdammers

Het zal niemand verbazen dat Kevin en Gerard hun afkomst niet verloochenen. Met 2 seizoenkaarten van Feyenoord steunen ze de club op Zuid. Gerard: “Met Slot staat bij Feyenoord denk ik op dit moment de juiste trainer voor de groep. Een trainer met een rustige uitstraling, die op persconferenties duidelijk aangeeft wat er goed is en minder goed, zonder daarbij spelers negatief te benaderen. Die uitstraling had Frank de Boer zeker niet bij het Nederlands elftal. Hij communiceerde bovendien slecht met de pers en de spelers. Daarnaast stelde hij te veel Ajacieden op”. Kevin laat zich bij wedstrijden in de Kuip vooral inspireren door keeper Justin Bijlow. Kevin: “Justin is momenteel de beste Nederlandse keeper. Hij heeft de allure van Neuer, de keeper van Duitsland”.