ROWENDEY SCHOOP KOPT NIEUWERKERK NAAR WINST TEGEN SPIRIT

Het was vooraf een wedstrijd om des keizers baard, tenzij Nieuwerkerk tegenstander Spirit met vijf doelpunten verschil zou verslaan en zo de eerste ronde van de nacompetitie zou ontlopen. Hier geloofde zelfs de allergrootste optimist niet in. Het goede gevoel meenemen naar straks, dat was het voornaamste uitgangspunt en daarin is de ploeg van de vertrekkende trainer Ron Luijten uiteindelijk in geslaagd.

Trainer Ron Luijten had zijn ploeg voor vandaag flink aangepast. Bart Meeske, Remco Langerveld en Rens Herweijer ontbraken op het wedstrijdformulier. Stefan van Diest, Rowendey Schoop en Marijn Langhorst begonnen vanaf de bank.

Vanaf het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Nadal Jongeneel werd duidelijk dat beide ploegen niet het plan hadden vandaag op het scherp van de snede de strijd aan te gaan. De eerste kans was voor Nieuwerkerk, maar Rick Kramer mikte op aangeven van Kevin Kamerbeek naast. Het antwoord van Spirit volgde snel. Uit een hoekschop dachten de bezoekers op voorsprong te komen, maar Nieuwerkerk hield stand en zag vervolgens ook in de rebound doelman Kevin de Geus met een knappe redding reageren. Toch kwam Spirit op voorsprong. In de 16e minuut kreeg het de hulp van Bilal Ouahabi die op de middellijn de bal knullig verspeelde en vervolgens Lukas Bos op schitterende wijze met een feilloze trap de ver voor zijn doel staande Kevin de Geus verschalkte. De fase erna speelde Spirit wat makkelijker dan de thuisploeg dat alleen een paar keer gevaarlijk wist te worden uit hoekschoppen van Rick Kramer. De 0-1 ruststand was dan ook geen onlogische tussenstand.

Maar daar zou na rust verandering in komen. Jens Goosens verving voor het tweede deel Philippe den Hartog. Nieuwerkerk zette meteen meer druk en creëerde direct enkele kansen. In de 55e minuut kwam Nieuwerkerk op gelijke hoogte. Eerst was Spirit nog  gevaarlijk, maar het schot ging over. In de tegenaanval bereikte Kevin Kamerbeek de vrijstaande Stefan van der Vlegel die met een steekpassje de meegekomen Menno Homan in stelling bracht. Hij vond in eerste instantie de doelman op zijn weg, maar in de rebound bracht hij zijn ploeg op gelijke hoogte. Even later paste trainer Ron Luijten een dubbele wissel toe. Tijani Tjin-Asjoe en Bilal Ouahabi verlieten het veld en Rowendey Schoop en Marijn Langhorst maakten alsnog hun opwachting voor het laatste half uur. Een kwartier later verlieten ook aanvoerder Stefan van der Vlegel en Kevin Kamerbeek het veld. Kas Hoenderop en Xander Laanen waren hun vervangers. Die fase was Nieuwerkerk ook wat sterker en kreeg het kansen. In de 86e minuut werd Jens Goosens vanwege buitenspel van de 2-1 voorsprong afgehouden, maar in de slotfase was het Rowendey Schoop die de aandacht opeiste. Eerst schoot hij uit een moeilijke hoek net voorlangs. Direct erna kopte hij via de paal naast, maar vervolgens kopte hij uit een prima voorzet van Kas Hoenderop  op knappe wijze toch de winnende treffer binnen.

Een mooie afsluiting van de reguliere competitie, want 50 punten als debutant is een groot compliment voor de ploeg en trainer Ron Luijten met zijn staf dat nu vanaf volgende week gaat proberen via de nacompetitie nog meer succes te behalen.

Opstelling: Kevin de Geus – Kevin Kamerbeek (73. Kas Hoenderop) – Maurice Treffers – Menno Homan – Rens Blok – Shane van den Engel – Bilal Ouahabi (60. Marijn Langhorst) – Stefan van der Vlegel (73. Xander Laanen) – Philippe den Hartog (46. Jens Goosens) – Tijani Tjin-Asjoe (60. Rowendey Schoop) – Rick Kramer