NIEUWERKERK WINT VAN ALEXANDRIA’66 EN IS OP GOEDE WEG

In de aantrekkelijke oefenwedstrijd tussen competitiegenoten Alexandria ’66 en VV Nieuwerkerk won de uitploeg van trainer Ron Luijten met duidelijke cijfers. Het liet Alexandria ’66 met 1-4 de hielen zien. “Het was een mannelijke wedstrijd waarin Nieuwerkerk liet zien al wat langer met de voorbereiding bezig te zijn”, zo vond Alexandria ’66 coach Ben Spork na de wedstrijd.

De wedstrijd, gespeeld in het kader van de Lex Jeroense Cup, was op Sportpark Oosterflank nog geen vijf minuten oud of het was al raak. VV Nieuwerkerk aanvaller Shayron Curiel liet met een prachtige actie gevolgd door een haarzuiver schot zien wat voor klasse er in hem schuilt.  Verre hoek gezocht, verre hoek briljant gevonden: 0-1. Wat volgde was een fase waarin VV Nieuwerkerk het ritme van de wedstrijd bepaalde. De opbouw van Alexandria ’66 werd vroeg verstoord en al voetballend werd soepel het zestienmetergebied van de thuisploeg bereikt. Een aantal flinke kansen werden echter niet omgezet in doelpunten. Halverwege de eerste helft verloor Nieuwerkerk de grip op de wedstrijd. Te vaak werd de lange bal gebruikt en te vaak leverde dat balverlies op. Omdat er ook nog eens te veel achteruit werd gelopen,  werden de teams gelijkwaardig aan elkaar. De aanvallers van Alexandria’66 waren in de eindfase echter niet dodelijk genoeg. Dat en mede door een fantastische redding van Nieuwerkerk doelman Finn Koudijs zorgde voor de 0-1 ruststand.

De tweede helft startte aan beide zijden met een flink aantal andere namen in het veld. De wedstrijd bleef echter tempo houden en het aanzien meer dan waard. Het fel druk zetten vanaf Nieuwerkerkse kant, leverde regelmatig balwinst op en zorgde voor een veldoverwicht. De sfeer op het veld werd ondertussen wat grimmiger en de uitstekend leidende scheidsrechter had een aantal gele kaarten nodig om het voetbal terug in de wedstrijd te krijgen. De wedstrijd werd weer een wedstrijd omdat Alexandria’66 tegen het wedstrijdbeeld in de gelijkmaker wist te scoren.  Het werd rommeliger van beide kanten en de onderlinge afstanden tussen de Nieuwerkerkse linies werden te groot. Toch wisten de bezoekers door vroege ontregelingen van de Alexandria’66 opbouw de wedstrijd onder controle te houden. Xander Laanen maakte het op zo’n manier mogelijk dat Rolf van Bommel de 1-2 kon binnen schieten. Goede balverovering werd bekroond met een goed doelpunt. Toen kort daarop de aanvallers Shayron Curiel en Rowendy Schoop beiden hun goede wedstrijd wisten op te vrolijken met doelpunten was de meer dan terechte eindstand van 1-4 bereikt.

Geschreven door Ruben van Diest