Nieuwerkerk lijdt vierde nederlaag van het seizoen

Het is krap 5,5 maand geleden dat Nieuwerkerk streed voor promotie naar de eerste klasse. Vandaag verliest het in een rechtstreeks kelderduel van Neptunus en kijkt het de degradatiespook nu recht in de ogen. Natuurlijk, de competitie is pas een kwart deel onderweg, maar de manier hoe vandaag het onderspit werd gedolven, biedt op dit moment niet veel perspectief. Het was alweer de vierde nederlaag van het seizoen! Toegegeven, de vele blessures speelt de ploeg van trainer Michel van Noort parten, maar dit is geen excuus voor de manier hoe simpel vandaag de goals werden weggegeven.

Kevin de Geus en Bart Meeske zijn op de weg terug en zaten vandaag voor het eerst dit seizoen op de bank. Eventueel waren zij inzetbaar, maar uitsluitend bij nood. Dat gold ook voor Rowendey Schoop, die met een voetblessure kampte. Daarentegen stonden nog altijd Maurice Treffers, Vince van Dongen, Ivanildo Misidjan, Remco Langerveld en Stefan van Diest niet op het wedstrijdformulier. Tot overmaat van ramp viel in de tweede helft ook nog eens aanvoerder Stefan van der Vlegel met een blessure uit.

De eerste helft was nauwelijks twee minuten oud, toen Nieuwerkerk via Stefan van der Vlegel al de 0-1 had kunnen scoren (redding doelman met de voet) en Neptunus vervolgens op voorsprong kwam, toen Gyan Mangre weggleed en daarmee zijn directe tegenstander vrij baan gaf richting doelman Finn Koudijs. Gesteund door de vroege onverwachte voorsprong, verzamelde Neptunus zich daarna als een soort van handbalploeg voor de eigen zestien en liet het spel verder aan Nieuwerkerk dat meteen op zoek ging naar de gelijkmaker. Nieuwerkerk creëerde vanuit het vele balbezit te weinig echte doelrijpe kansen en oogde daarin vaak te gehaast, waardoor de zuiverheid te wensen overliet. Marijn Langhorst was dicht bij de gelijkmaker met een halve omhaal, maar veel meer uitgespeelde kansen vielen daarna niet te noteren. Dat de gelijkmaker alsnog viel, was gezien het vele balbezit van Nieuwerkerk niet verwonderlijk, maar het had hier wel een standaardsituatie voor nodig. In de 30e minuut kopte Menno Homan uit een hoekschop van aanvoerder Stefan van der Vlegel knap raak. Verder kwam Nieuwerkerk voor rust niet, want de aanvoerder had tien minuten later de pech dat zijn vrije trap via de kruising en de vingers van de Neptunus doelman naast het doel verdween.

Na rust startte de thuisploeg veel brutaler en agressiever. De Nieuwerkerkse dominantie was als sneeuw voor de zon  verdwenen en de ploeg moest nu zelf vaker in de achtervolging. In de 52e minuut moest aanvoerder Stefan van der Vlegel geblesseerd naar de kant. Ayrton Verlaan kwam voor hem in de plaats. In de 60e minuut kwam de thuisploeg op voorsprong. Nieuwerkerk leed knullig balverlies op het middenveld en een aantal seconden later stond het opnieuw op achterstand. Deze klap kwam de ploeg van trainer Michel van Noort niet meer te boven. Het probeerde wel, maar moest ook steeds alert blijven voor een snelle tegenstoot van de thuisploeg. Zelfs met Rowendey Schoop voor de slotfase als extra breekijzer, wist Nieuwerkerk de gelijkmaker niet te forceren. Daarmee was het schrikbeeld compleet en bungelt het nu samen met Hillegersberg onderaan de ranglijst.

Opstelling: Finn Koudijs – Rens Blok – Kevin Kamerbeek (80. Rowendey Schoop) – Menno Homan – Gyan Mangré ( 70.Kas Hoenderop)  – Marijn Langhorst – Shane van den Engel – Stefan van der Vlegel (52. Ayrton Verlaan) – Xander Laanen – Philippe den Hartog – Jayson Vermeulen