Michel van Noort: “Ik heb als voetballer en trainer nooit geel gekregen”

“Toen ik las dat Ron Luijten zou stoppen als hoofdtrainer van vv Nieuwerkerk, heb ik Hans Jeroense een sollicitatiebrief gestuurd. Ik wist dat ik niet de enige zou zijn, want Nieuwerkerk is een hele interessante club voor trainers. Na meerdere gesprekken met Hans en de spelersraad hoorde ik dat ik hier trainer mocht worden. Daar was ik erg blij mee ”

Michel van Noort (57) is vanaf dit seizoen trainer van Nieuwerkerk 1. Hij heeft al een lang voetballeven achter zich, dat zich vooral in de Krimpenerwaard afspeelde. “Ik begon te voetballen bij Alexandria’66, omdat mijn ome Koos daar trainer was en ik een jaar eerder mocht starten. Ik ken Hans Jeroense nog uit die tijd, we gingen altijd naar wedstrijden van het eerste elftal met veel jongens. We verhuisden in die tijd naar Krimpen aan den IJssel. Mijn vader had een kapperszaak in Rotterdam en toen ook mijn moeder op zaterdag in de zaak ging knippen, moest ik steeds op de fiets naar Alexandria en dat was net te ver. Rond mijn 12e ben ik daarom overgestapt naar DCV. Ik speelde daar jarenlang op alle posities aan de linkerkant tot en met het eerste elftal. Er zat toen veel geld bij DCV, mannen als Cor Pot en oud-international Ton Wickel kwamen bij DCV voetballen. Ik heb daarna ook nog bij Zwervers en Alexandria gespeeld.”

“De stap naar voetbaltrainer was ook voor mij verrassend. Toen ik door een medespeler gevraagd was als leider voor O13-1, ben ik ‘aangestoken’ door het trainersvirus. Ik ben daarna begonnen bij de jeugd. Nadat ik bij verschillende clubs de jeugd getraind heb, ben ik via de jeugd van DCV bij de senioren van v.v. Dilettant uit Krimpen aan de Lek begonnen. Het eerste jaar als trainer van het tweede en daarna vijf jaar als hoofdtrainer. Ik was ambitieus, haalde mijn papieren voor TC1 en kon dat jaar erna bij v.v. Spirit beginnen als hoofdtrainer in de 1e klasse. Daar heb ik in totaal drie jaar gezeten. Na Spirit heb ik Excelsior Rotterdam en DCV nog getraind.”

“In 2011 zegde ik mijn baan op bij Alfa Laval om een mijn eigen bedrijf Spiralex te starten. Wij verkopen warmtewisselaars in allerlei verschillende industrieën, waarvan de voedingsmiddelen- en afvalwaterindustrie de belangrijkste zijn. Naar aanleiding van specificaties, ontwerpen wij de beste oplossing voor de klant en laten dit in het buitenland bouwen. Warmtewisselaars zijn apparaten waar geforceerd warmte wordt overgedragen, bijvoorbeeld om melk te verwarmen en te koelen om de bacteriën in de melk te doden, zodat de melk langer houdbaar is.”

“Ik ben een flinke periode geen hoofdtrainer geweest, toen mijn jongens Youri, Tim en Mees gingen voetballen bij Spirit. Samen met mijn vrouw Käthe concludeerde ik dat het een tandje minder moest toen. Ik trainde bij Spirit wel de jeugdteams waar de jongens in speelden. Youri (24) is nu begonnen als voetbaltrainer, Tim is inmiddels gestopt met voetbal en Mees speelt in de O19 van v.v. Capelle. Vier jaar geleden heb ik het trainerschap weer opgepakt bij Binnenmaas in Puttershoek. We hebben een paar keer tegen vv Nieuwerkerk gespeeld.”

“Ik ben een rustig persoon. Ik heb als voetballer en trainer nooit geel gekregen. Ik ben ervan overtuigd dat je geen invloed op de beslissingen van de scheidsrechter hebt, dus bemoei ik me ook niet met hem. Alleen het team heeft invloed op de prestaties, dus daar focus ik me dan ook op. Als trainer probeer ik het team daarom zo goed mogelijk voor te bereiden.”