NIEUWERKERK KLOPT FOREHOLTE EN BEREIKT DE FINALE

Na Berkel ondervond ook Foreholte dat Nieuwerkerk een taaie tegenstander is in de nacompetitie. De ploeg uit Voorhout had veelal het betere van het spel, maar Nieuwerkerk groeit per week als collectief en is moeilijk te kloppen. Voor de winterstop speelde de ploeg van trainer Ron Luijten bij tijd en wijle oogstrelend, nu lukt dit al weken niet, maar groeit de onverzettelijkheid en bereidheid tot het uiterste te gaan en met resultaat. Vandaag blonk doelman Kevin de Geus uit. Hij hield vooral in de slotfase zijn doel op knappe wijze schoon en loodste daarmee zijn ploeg uiteindelijk naar de finale tegen Den Hoorn.

Trainer Ron Luijten had geen personele problemen, alhoewel Rowendey Schoop vanwege werkzaamheden pas een half uur voor aanvang aanwezig kon zijn en dus niet in de basis kon starten. Aanvoerder Stefan van der Vlegel schoof nu door naar de spitspositie en Rens Herweijer nam zijn plaats over op het middenveld.

Even na half drie nadat het vuurwerk gedoofd was, gaf scheidsrechter Cor van Elswijk het beginsignaal van deze sportieve wedstrijd, waarin de leidsman maar één keer over negentig minuten en extra tijd een gele kaart uit zijn zak tevoorschijn haalde. Ondanks het veldoverwicht van de ploeg uit Voorhout, was de eerste echte kans wel voor Nieuwerkerk. Maurice Treffers won in de 7e minuut een duel op het middenveld en stak met een bekeken pass Stefan van der Vlegel de diepte in. Zijn schot werd uiteindelijk door doelman Piet Meeuwissen van Foreholte onschadelijk gemaakt. Ook daarna was de bal het meest in bezit van de gasten, maar echt gevaar voor het doel van Nieuwerkerk was het nu ook weer niet. Het balbezit leverde dus niets op voor Foreholte, maar Nieuwerkerk had dit niet nodig om in de 21e minuut de voorsprong te nemen. Stefan van Diest won een belangrijk duel op het middenveld en zette Marijn Langhorst aan de zijlijn aan het werk. De jonge aanvaller had de vrije positie van Philippe den Hartog in zijn ooghoek al waargenomen en passte zonder aanloop direct in de loop van de rappe aanvaller die vervolgens op snelheid zijn tegenstander uitkapte en vervolgens knap raak schoot.

Tot aan de rust creëerden beide ploegen verder nauwelijks uitgespeelde kansen en werd het ook duidelijk dat de hitte gaandeweg een steeds grotere rol zou spelen en de spelers zuinig met hun krachten moesten omspringen.

Direct na rust dacht heel Nieuwerkerk aan een strafschop toen Philippe den Hartog binnen het beruchte gebied duidelijk onreglementair van de bal werd gezet, maar scheidsrechter Cor van Elswijk oordeelde anders en liet doorspelen. Foreholte moest na een uur spelen steeds verder doorschuiven om dichter bij de gelijkmaker te komen. In de 56e minuut verprutsten de gasten een uitgelezen kans daartoe na een prima combinatie waarbij Swen Veenstra als eindstation voorin de bal niet onder controle kreeg. Foreholte bleef nu aandringen en Nieuwerkerk voetbalde nauwelijks nog in deze fase. Het leek erop dat de ploeg uit Voorhout beter kon omgaan met de hitte, maar het kreeg nu ook met een uitstekende doelman Kevin de Geus te maken. Trainer Ron Luijten greep in en bracht met Rowendey Schoop en Bart Meeske verse krachten. De licht geblesseerde Stefan van Diest en Rens Herweijer verlieten het veld. Even later kwam een derde wissel en verving Rick Kramer de moegestreden Rens Blok. Nieuwerkerk kwam er niet meer uit en probeerde de zege over de streep te trekken. Doelman Kevin de Geus redde vijf minuten voor de reguliere speeltijd op knappe wijze na een gevaarlijke vrije trap van Foreholte. Nieuwerkerk kreeg toch nog één kans om de bevrijdende tweede treffer te scoren, maar Stefan van der Vlegel kopte ruim over uit een voorzet van de hardwerkende Philippe den Hartog.

De blessuretijd was geheel voor Foreholte. Alles of niets met veel dreiging, maar met doelman Kevin de Geus als winnaar die een paar uitstekende reddingen in petto had. Het eindsignaal van scheidsrechter Cor van Elswijk klonk als een opluchting voor de thuisploeg, direct gevolgd door vuurwerk en groot gejuich. De finale was bereikt. Het sprookje gaat dus verder.

De laatste horde wordt komende zaterdag eersteklasser Den Hoorn. Daalt de ploeg uit het Westland af of maakt Nieuwerkerk het sprookje helemaal af?

Opstelling: Kevin de Geus – Kevin Kamerbeek – Maurice Treffers – Menno Homan – Rens Blok (77. Rick Kramer) – Shane van den Engel – Stefan van Diest (73. Bart Meeske) – Rens Herweijer (73. Rowendey Schoop) – Philippe den Hartog – Stefan van der Vlegel – Marijn Langhorst (90, Tijani Tjin-Asjoe)