GEEN DOELPUNTEN BIJ DHC TEGEN NIEUWERKERK

Het was afwachten hoe de formatie van nieuwe trainer Michel van Noort in deze eerste competitiewedstrijd voor de dag zou komen. De voorbereiding met wisselende resultaten en veel doelpunten, zowel voor als tegen, gaf daarin niet veel houvast en bovendien stond er voor vandaag een aantal potentiële kandidaten voor zijn keurkorps op de absentielijst. De wedstrijd op zich verdiende geen winnaar, maar Nieuwerkerk had in de 81e minuut met Stefan van der Vlegel de uitgelezen kans via een strafschop de 0-1 op het scorebord te zetten. De aanvoerder faalde echter jammerlijk.

Terwijl Stefan van Diest tot diep in november rond de wereld toert, kon trainer Michel van Noort vanwege blessures ook geen beroep doen op doelman Kevin de Geus, Kevin Kamerbeek, Vince van Dongen, Bart Meeske en Jason Vermeulen. Het betekende wel het competitiedebuut van doelman Finn Koudijs en linkerverdediger Gyan Mangre. Beide jongelingen mogen terugkijken op een geslaagd optreden.

De wedstrijd kwam maar moeilijk op gang. Mede door de vele onderbrekingen was het  spel van Nieuwerkerk in het eerste half uur erg onrustig en wist het ook nauwelijks kansen te creëren. DHC had iets meer balbezit, maar ook de Delftenaren wisten geen echt grote kansen uit te spelen. Zij troffen in de 37e minuut wel de paal na een onachtzaamheid van Maurice Treffers, maar verder kwam doelman Finn Koudijs niet in de problemen. Voor rust zette Nieuwerkerk er nog één mogelijkheid tegenover. Uit een schaarse goedlopende aanval kwam de bal terecht bij Philippe den Hartog maar hij joeg de bal hard en hoog over het doel.

Na rust speelde Nieuwerkerk niet beter, maar er was wel wat meer balbezit. Toch bleef het spel stroef en koos het net zoals de tegenstander regelmatig voor de snelle diepe pass. In de 59e minuut gingen Maurice Treffers en Rens Blok naar de kant. Kas Hoenderop en Xander Laanen waren hun vervangers. De thuisploeg drong in deze fase weer wat meer aan, maar Nieuwerkerk kwam niet in de problemen. In de 73e minuut koos trainer Michel van Noort met de komst van Ayrton Verlaan ten koste van Rowendey Schoop voor wat meer snelheid voorin. Dit leek zelfs in de 81e minuut goed uit te pakken toen in een aanval over de linkerkant bij de mee opgekomen Menno Homan belandde, die binnen het strafschopgebied hard onderuit werd geschoffeld. Scheidsrechter de Groot, die veel toeliet vanmiddag, wees naar de stip. Stefan van der Vlegel vond even later in de doelman van de thuisploeg zijn meerdere en vergat daarmee zijn ploeg op voorsprong te zetten. Remco Langerveld verving voor de slotfase nog Marijn Langhorst, maar tot nieuwe offensieve daden van Nieuwerkerk leidde dit niet. Ook DHC wist in de slotfase geen potten te breken en was de 0-0 einduitslag de juiste afspiegeling van de krachtsverhoudingen op het veld.

Opstelling: Finn Koudijs – Rens Blok (59. Xander Laanen) – Maurice Treffers (59. Kas Hoenderop) – Menno Homan – Gyan Mangre – Shane van den Engel – Ivanildo Misidjan – Stefan van der Vlegel – Philippe den Hartog – Rowendey Schoop (73. Ayrton Verlaan) – Marijn Langhorst (83. Remco Langerveld)