BENAUWDE ZEGE VAN NIEUWERKERK OP BINNENMAAS

Een wedstrijd van de thuisploeg met duidelijk twee gezichten. Voor rust soeverein en gemakkelijk voetballend naar een 2-0 voorsprong, maar na rust volledig onherkenbaar. Het speelde toen zonder elk idee en leek te hinken op twee gedachten. Gaandeweg werd het speelveld daardoor ook steeds langer. Een kolfje naar de hand van Binnenmaas dat plotseling veel ruimte kreeg om aan te vallen en ook steeds dreigender werd. Het was uiteindelijk aanvoerder Stefan van der Vlegel die de wedstrijd alsnog besliste in het voordeel van de thuisploeg dat met dit resultaat zich wel definitief mag melden voor de nacompetitie.

Trainer Ron Luijten had vandaag de nodige personele problemen. Zowel Rowendey Schoop, Stefan van Diest en Bart Meeske waren niet inzetbaar. Zo speelde sinds lange tijd Kevin Kamerbeek weer eens de volle 90 minuten en was er een basisplaats voor Bilal Ouahabi. Voorin kreeg Tijani Tjin-Asjoe nu een keer de kans zich vanaf de aftrap te bewijzen.

Nieuwerkerk kende een goede start. Al na 5 minuten was Stefan van der Vlegel dichtbij. Kevin Kamerbeek bediende Philippe den Hartog en die vond de aanvoerder in vrije positie, maar doelman Thijs Botterhuis van Binnenmaas pareerde de harde inzet ten koste van een hoekschop. De bezoekers deelde daarna wat speldenprikken uit, waarin van achteruit de rechteraanvaller Daan Leggedoor een paar maal snel werd gezocht. Tot echte gevaarlijke kansen kwam het niet. Die kwamen wel aan de andere kant. In de 15e minuut viel de openingstreffer. Opnieuw kwam rechter verdediger Kevin Kamerbeek goed op, behield overzicht en trok de bal terug in de richting van Stefan van der Vlegel, die slim liet lopen en vervolgens zag dat Marijn Langhorst niet aarzelde en snoeihard raak schoot. Nieuwerkerk wilde meer en bleef Binnenmaas onder druk zetten. In de 22e minuut was aanvoerder Stefan van der Vlegel opnieuw dicht bij een treffer. Die viel wel een vijftal minuten later. Een prima vrije trap van Marijn Langhorst vanaf de linkerkant werd bij de tweede paal door Menno Homan binnen gekopt. Even later had Philippe den Hartog de wedstrijd vroegtijdig op slot kunnen gooien, maar zijn schot na een rush langs enkele tegenstanders verdween naast de verkeerde kant van de paal. Binnenmaas was in de 34e minuut met een vrije trap op de lat met de eerste de beste echte kans nog gevaarlijk, maar verder kwam de ploeg uit Maasdam voor de rust niet.

Daar zou na rust verandering in komen. Met Remco Langerveld in de plaats van Tijani Tjin-Asjoe zag Nieuwerkerk een ander Binnenmaas dat nu met meer bravoure en dreiging speelde. Het had ook meteen succes, want terwijl de klok minuut 47 aangaf, begon Daan Leggedoor op rechts aan een lange rush en verschalkte vervolgens doelman Kevin de Geus. Nieuwerkerk was het daarna geheel kwijt en vroeg gaandeweg steeds meer om meer problemen. Binnenmaas rook de kans op bonuspunten in de degradatiestrijd, maar vond in eerste instantie doelman Kevin de Geus op de weg. Nieuwerkerk kwam in deze fase nauwelijks voor het vijandelijke doel. In de 54e minuut kwam Stefan van der Vlegel net tekort na goede voorbereiding van Kevin Kamerbeek en Philippe den Hartog. Maar dat was het ook wel. Het was nu Binnenmaas dat op jacht ging naar de gelijkmaker. Intussen was Rens Herweijer in de plaats gekomen voor Bilal Ouahabi. In de 71e minuut was Rens Blok de reddende engel voor zijn doelman door een inzet van Binnenmaas uit de doelmond te koppen, maar nauwelijks twee minuten was het alsnog raak voor de bezoekers. Andermaal was het Daan Leggedoor die voor zijn ploeg succesvol was. Nieuwerkerk moest nu oppassen niet alles te verspelen, maar zoals vaker dit seizoen was een helder moment van Stefan van der Vlegel voldoende om de zege alsnog binnen te slepen. Hij zette in de 80e minuut goed door, speelde zich vrij en liet vervolgens doelman Thijs Botterhuis kansloos. Een zwaarbevochten overwinning, waarin Binnenmaas op grond van de tweede helft meer had verdiend.

Opstelling: Kevin de Geus – Kevin Kamerbeek – Maurice Treffers – Menno Homan – Rens Blok – Shane van den Engel – Bilal Ouahabi (70. Rens Herweijer) – Stefan van der Vlegel – Philippe den Hartog – Tijani Tjin-Asjoe (46. Remco Langerveld) – Marijn Langhorst (85. Rick Kramer)