v.v. Nieuwerkerk wint Lex Jeroense Cup 2023

Op zaterdag, 26 augustus 2023 werd voor het eerst op Sportpark Dorrestein de strijd geleverd om de Lex Jeroense bokaal ter nagedachtenis aan Lex Jeroense. Lex overleed op 2 mei 2015 op de te jonge leeftijd van 51 jaar.

Andere opzet.
Tot vorig jaar streden 4 verenigingen met hun 1e en 2e elftal in de voorbereiding in toernooivorm om de Lex Jeroense Cup.

Vorig jaar kwamen de voorzitters van v.v. Alexandria’66 en v.v. Nieuwerkerk, Rob de Vries en Hans Jeroense overeen, dat de wedstrijden om de Lex Jeroense Cup in de even jaren worden gespeeld op bij Alexandria’66, en in de oneven jaren bij v.v. Nieuwerkerk. Bovendien binden meerdere teams van beide verenigingen onderling de strijd aan met als inzet “De Cup”. Dit besluit werd genomen omdat de “oude” opzet niet meer bleek te werken.

Editie 2023 bij v.v. Nieuwerkerk.
In de vroege ochtend speelden de JO13-1 en de JO15-1 hun wedstrijd. Dit leverde 2 gelijke spelen op tussen beide verenigingen:

Nieuwerkerk O13-1 : Alexandria’66 O13-1 0-0

Nieuwerkerk O15-1 : Alexandria’66 O15-1 4-4

De beslissing viel al vroeg op de dag ….
Om 11:00 uur trapten Nieuwerkerk 2 en Alexandria’66 2 af voor hun wedstrijd. Wie dacht dat beide teams redelijk aan elkaar gewaagd zouden zijn, kwam bedrogen uit. Vooral na de rust liep de score fors op. Na ruim 90 minuten stond de eindstand op het scorebord: 8-0.

Hoewel de wedstrijd tussen de eerste elftallen om 14:00 uur begon, stond feitelijk al vast, dat de Lex Jeroense Cup editie 2023 was gewonnen door v.v. Nieuwerkerk.

Nieuwerkerk 1 – Alexandria’66 1 boeiend tot het laatst: 5-4.
AD verslaggever Rob Weeda zag een “fris en fruitig voetballend “ Alexandria’66 tegen “het nóg frisser en fruitiger voetballende” Nieuwerkerk.

Aanvoerder Stefan van der Vlegel nam de totale productie voor zijn rekening van Nieuwerkerk 1 en scoorde 5x. Na 27 minuten stond het bijzonder effectieve Nieuwerkerk al met 3-0 voor. Alexandria’66 kwam nog voor de rust terug op 3-2. Na de pauze liep Nieuwerkerk uit naar 5-2 maar opnieuw ging Alexandria in de achtervolging. In minuut 85 kwam de aansluitingstreffer tot stand. Nieuwerkerk 1 hield stand en trok de 5-4 overwinning over de streep.

Voor Alexandria’66 waren Dychairo Deekman, Romano Filé, Jayden Esseboom en Piotr Murawski trefzeker.

Nieuwerkerk won zodoende zeer terecht de Lex Jeroense Cup editie 2023.

In 2024 zal Alexandria’66 de ontvangende vereniging zijn en mag Nieuwerkerk proberen De Cup in bezit te houden.