RUIME ZEGE VAN NIEUWERKERK OP HILLEGERSBERG

Met deze zege 2-5 heeft Nieuwerkerk een goede stap in de richting gezet om degradatie en de nacompetitie te ontlopen. Bovendien heeft de ploeg van trainer Michel van Noort een doelsaldo van plus 4 en dat zal gezien de spannende eindfase die de komende twee weken ongetwijfeld ontbrandt, zeker als een extra bonus voelen. Toch zal het tot het einde van de competitie flink bij de les moeten blijven om niet afhankelijk te worden van resultaten elders op de velden.

Maurice Treffers zag deze week zijn tweede achtereenvolgende optreden in vlammen opgaan, nadat zijn hamstringblessure opnieuw opspeelde. Kas Hoenderop zat op de bank vanwege een week afwezigheid. Philippe den Hartog haakte af tijdens de warming-up toen zijn oude blessure weer opspeelde. Ook Shane van den Engel (onwillige knie), bleef uit voorzorg aan de kant.

Vanaf het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Ruiz van Twiller leek het reeds gedegradeerde Hillegersberg geenszins van plan de wedstrijd zomaar weg te geven. Integendeel, het was de thuisclub die het beste uit de startblokken kwam en in de 6e minuut zelfs dicht bij de openingstreffer was. Nieuwerkerk oogde in de beginfase onrustig en zag veel mis gaan. Toch leek het zich  snel te herpakken bij een vrije trap van Stefan van Diest die uitmondde in een hoekschop. In het kwartier daarna kregen de Nieuwerkerkers tot vijfmaal toe de kans de score te openen, maar door verkeerde keuzes en onvoldoende scherpte bleef de teller op nul staan. Dat gebeurde niet aan de andere kant, want in de 31e minuut kwam Hillegersberg na een mooie aanval en een fraai schot enigszins verrassend op voorsprong. Het antwoord van Nieuwerkerk volgde even later. Nu gaf Kevin Kamerbeek wel het juiste voorbeeld en schoot laag en hard van buiten het zestienmetergebied raak. Op slag van rust kwam Nieuwerkerk alsnog op voorsprong. Stefan van der Vlegel schoot van afstand hard op de lat. De terugspringende bal werd vervolgens door Rowendey Schoop knap binnen gekopt.

Direct na rust leek Nieuwerkerk de wedstrijd al vroeg in het slot te gooien. Marijn Langhorst vond Stefan van der Vlegel die vervolgens Rowendey Schoop in staat stelde zijn tweede treffer van de middag binnen te schieten. Dat Hillegersberg in de 61e minuut uit een schaarse aanval toch de spanning weer terug wist te brengen, was de ploeg van trainer Michel van Noort zelf aan te rekenen. Kansen op 1-4 waren er wel degelijk, maar de aanvallers bleven slordig en één onachtzaamheid van de defensie was voldoende voor de 2-3. Op jacht naar de 2-4 teisterde Stefan van der Vlegel daarna nogmaals het aluminium. Met Vince van Dongen en Xander Laanen bracht trainer Michel van Noort in de 70e minuut twee verse krachten. Kevin Kamerbeek en Marijn Langhorst gingen naar de kant. In de 76e minuut viel de 2-4 dan toch. Rowendey Schoop speelde Tygo Letwory aan de linkerkant vrij. Die kwam naar binnen en passeerde zijn tegenstander en schoot knap raak. Even later testte Stefan van der Vlegel voor de derde keer vandaag het aluminium. Het slotwoord was in blessuretijd aan invaller Jayson Vermeulen met de vijfde treffer van de middag op aangeven van Jens Goosens.

Opstelling: Kevin de Geus – Kevin Kamerbeek (70. Vince van Dongen) – Bart Meeske (78. Kas Hoenderop) – Menno Homan – Rens Blok – Marijn Langhorst (70. Xander Laanen) – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel – Jens Goosens – Rowendey Schoop (78. Jayson Vermeulen) – Tygo Letwory