OOK VITESSE DELFT TE STERK VOOR NIEUWERKERK

Opnieuw een flinke deceptie voor de ploeg van trainer Michel van Noort. Ondanks een sterke terugkomst in de tweede helft na een 1-3 achterstand, trok Nieuwerkerk tenslotte toch aan het kortste eind en namen de bezoekers op basis van het vertoonde spel de krappe zege verdiend mee naar Delft.

Trainer Michel van Noort kampt nog altijd met de nodige personele problemen. Kevin Kamerbeek en Vince van Dongen keerden eindelijk terug in de selectie, ofschoon laatstgenoemde nog amper een training in de benen had en dus op de bank bleef. Verder ontbraken vandaag naast doelman Kevin de Geus, Stefan van Diest, Bart Meeske om verschillende redenen ook Ivanildo Misidjan, Maurice Treffers en Remco Langerveld. Bovendien was aanvalsleider Rowendey Schoop vanwege werkzaamheden pas in de tweede helft inzetbaar.

Na de eerste aftastende minuten, was de eerste mogelijkheid voor Vitesse Delft, maar doelman Finn Koudijs was op zijn post en redde ten koste van een hoekschop. Toch stond vijf minuten later wel de 0-1 op het scorebord. Scheidsrechter Erik de Winter, die vandaag geen sterke indruk achterliet, legde de bal wel heel makkelijk op de stip na een duel van Kas Hoenderop met Vitessespeler Gigi Vermeer. Dit cadeautje werd door Duncan Sherp namens de bezoekers graag uitgepakt. Nieuwerkerk bleef moeite houden voetballend de vrije man te vinden en zocht het vaker dan gewild in de lange pass van achteruit. Met Philippe den Hartog als meest vooruitgeschoven pion, was het voor de kleine aanvaller moeilijk opboksen tegen de fysiek sterke laatste linie van Vitesse Delft en niet in de laatste plaats tegen de sterke Kenneth Duah. Het was dan ook zeker een aderlating voor de Delftenaren dat hij met een blessure al snel het veld moest verlaten. Nieuwerkerk sloeg in de 22e minuut uit een van de weinige geslaagde aanvallen meteen toe. Stefan van der Vlegel en Marijn Langhorst vonden elkaar in de combinatie, waarna Philippe den Hartog op tijd werd weggestuurd. Die faalde niet en schoot zijn ploeg langszij. Lang kon deze 1-1 stand niet worden vastgehouden, want na een half uur stond Nieuwerkerk opnieuw op achterstand. Weifelend ingrijpen van de verdediging, gaf Duncan Sherp alle gelegenheid zijn tweede treffer in de korte hoek binnen te schieten. Met deze stand gingen beide ploegen rusten.

Na rust een eerste speldenprik van de kant van Nieuwerkerk, maar het schot van Xander Laanen na een goedlopende aanval miste overtuiging en vloog over. Even later was het wel raak aan de andere kant. Nu was Jesse Boateng namens de Delftenaren de afmaker en zette hij daarmee zijn ploeg op een comfortabele 1-3 voorsprong. De 1-4 in de 57e minuut werd vanwege buitenspel geannuleerd en dat leek een sein voor Nieuwerkerk dat er nog iets mogelijk was. In de 63e minuut kwam de aansluittreffer. Een korte combinatie tussen Xander Laanen en Philippe den Hartog bracht Stefan van der Vlegel in stelling en die faalde niet. Trainer Michel van Noort bracht met Rowendey Schoop en Ayrton Verlaan twee verse aanvallers binnen de lijnen. Shane van den Engel en Philippe den Hartog gingen naar de kant. Uitgerekend invaller Ayrton Verlaan was drie minuten het goudhaantje toen hij werd weggestuurd na goed voorbereidend werk van Rowendey Schoop en Stefan van der Vlegel. De 3-3 stond nog maar nauwelijks op het scorebord of Vitesse Delft sloeg opnieuw toe, Marijn Langhorst liet binnen het strafschopgebied zijn been staan en blokkeerde daarmee onreglementair zijn tegenstander. Opnieuw mocht Duncan Sherp van elf meter aanleggen en bracht daarmee zijn productie vandaag op drie. Nieuwerkerk probeerde nog wel en zag Stefan van der Vlegel even later de lat raken, maar dit was ook wel het laatste aanvallende wapenfeit van de thuisploeg. Vitesse Delft behield de verdere controle tot aan het laatste fluitsignaal.

Opstelling: Finn Koudijs – Rens Blok (85. Kevin Kamerbeek) – Kas Hoenderop – Menno Homan – Gyan Mangre – Shane van den Engel (64. Ayrton Verlaan) – Bilal Ouahabi – Xander Laanen – Marijn Langhorst – Philippe den Hartog (64. Rowendey Schoop) – Stefan van der Vlegel