NIEUWERKERK WINT DOOR EEN TREFFER VAN ROWENDEY SCHOOP VERDIEND VAN VFC

Nieuwerkerk speelde een prima wedstrijd waarin het de nummer twee van de ranglijst met positieve agressie en veel inzet de wil oplegde. VFC kwam niet in het eigen spel en liet in de slotfase van het duel de frustraties de eigen loop. De Vlaardingers mogen van geluk spreken dat scheidsrechter van Hees ogen tekort kwam en dat zij slechts met drie gele kaarten aan het einde van de wedstrijd het veld afgingen. Rowendey Schoop, terug van schorsing, werd de matchwinnaar voor de thuisploeg.

Trainer Michel van Noort zat weer wat ruimer in zijn keuzes, met name in aanvallend opzicht. Desondanks koos hij voor een tweemans voorhoede en liet hij Jayson Vermeulen en Marijn Langhorst vanaf de bank beginnen. Philippe den Hartog maakte na lang blessureleed ook weer zijn opwachting, maar hij kon slechts voor een deel worden ingezet. Verder ontbrak Menno Homan vanwege een schorsing. Daar tegenover stond de rentree van Maurice Treffers in de basis.  De centrale verdediger moest zo’n vijf maanden lijdzaam toekijken. Middenvelder Bart Meeske was vanwege een hamstringblessure ook niet inzetbaar. Xander Laanen startte nu in de basis.

Vanaf het eerste moment werd duidelijk dat Nieuwerkerk zich niet de kaas van het brood wilde laten eten. De Vlaardingers werden snel afgejaagd en menig duel werd in het voordeel van de thuisploeg beslecht. Door deze agressieve speelwijze wist VFC nauwelijks in de buurt van doelman Kevin de Geus te komen. Pas in de 35e(!) minuut wisten de Vlaardingers het eerste schot (over het doel) te noteren. De achterhoede had de zaakjes goed voor elkaar en ook het middenveld was veelal in handen van Nieuwerkerk. Aanvallend liep Jens Goosens de longen uit zijn lijf, maar de frêle aanvaller stond te vaak tegenover twee of meerdere tegenstanders om echt gevaarlijk te kunnen zijn. Slechts Shane van den Engel, na voorbereidend werk van Stefan van der Vlegel, was in het eerste half uur een keer dichtbij. Pas in de slotfase van de eerste helft was er nog een tweede mogelijkheid voor VFC, maar het schot ging naast.

Na de pauze was er direct een kans voor Shane van den Engel, maar de doelman van VFC was attent en voorkwam erger voor zijn ploeg. Toch kreeg Nieuwerkerk een overwicht en zag halverwege de tweede helft Maurice Treffers tot tweemaal toe gevaarlijk voor het doel opduiken, maar tot een gerichte kopbal kwam de verdediger niet. De grootste kans voor de openingstreffer kwam aan de andere kant. Slordig uitverdedigen van de kant van Nieuwerkerk, leverde VFC een vrije schietkans op. De bal ging echter van dichtbij over het doel. Dichterbij was VFC nog niet geweest en het zou in het verdere verloop ook niet meer zover komen. Intussen waren Philippe den Hartog en Marijn Langhorst in het veld gekomen voor Jens Goosens en Shane van den Engel. Met name Philippe den Hartog, terug uit een knieblessure, ontpopte zich onmiddellijk als een plaag voor de Vlaardingse defensie. In de 75e minuut nam Nieuwerkerk de verdiende voorsprong. Een lange pass van Kas Hoenderop bereikte Stefan van der Vlegel. De aanvoerder controleerde de bal prima en vond Rowendey Schoop. De spits gebruikte goed zijn lichaam en draaide meteen weg van zijn directe tegenstander en schoot hard en met veel precisie in de uiterste hoek binnen. Even later moest Vince van Dongen zich met een lichte blessure laten vervangen door Rens Blok. In de 86e minuut werd Rowendey Schoop hard op de enkel geraakt en moest ook hij naar de kant. Jayson Vermeulen was zijn vervanger. Vreemd genoeg zag scheidsrechter van Hees niets in deze tackle en liet gewoon doorspelen. Juist daarna kreeg de tot dan toe sportieve wedstrijd een ander karakter. VFC raakte zichtbaar gefrustreerd door de achterstand en het werd allemaal onvriendelijker. Scheidsrechter van Hees kwam nu letterlijk ogen tekort en besloot kort voor het einde na een flinke opstoot en veel rumoer de wedstrijd stil te leggen en de kleedkamer op te zoeken. Na de afkoelingsperiode trok hij er flink extra tijd bij. In die extra tijd lieten beide ploegen nog een keer een grote kans onbenut. Eerst vergat Jayson Vermeulen in vrijstaande positie de wedstrijd in het slot te gooien en vervolgens maakte ook VFC geen gebruik van een mogelijkheid op de gelijkmaker.

Op basis van inzet en spelopvatting kwam de overwinning de thuisploeg zeker toe en zag VFC de titelkansen slinken.

Opstelling: Kevin de Geus – Kevin Kamerbeek – Kas Hoenderop – Maurice Treffers –  Vince van Dongen (80. Rens Blok) – Shane van den Engel (70. Marijn Langhorst) – Xander Laanen – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel – Jens Goosens (70. Philippe den Hartog) – Rowendey Schoop (86. Jayson Vermeulen)