NIEUWERKERK TROEFT SVS OP ALLE FRONTEN AF

Het lijkt erop dat trainer Ron Luijten in de wedstrijd tegen SVS de ideale formatie heeft gevonden, want collectief leverde Nieuwerkerk vandaag een uitstekende prestatie en mag SVS de handen dichtknijpen dat de marge niet nog groter uitviel dan de 1-7 die aan het eind van de wedstrijd op het wedstrijdformulier stond. Zonder anderen tekort te doen was aanvoerder Stefan van der Vlegel met liefst 4 assists en 2 doelpunten de absolute uitblinker.

Remco Langerveld had zich ziek afgemeld. Daar tegenover was Rens Herweijer na zijn schorsing weer inzetbaar. Enige domper was het vroege uitvallen van Bart Meeske na een ongelukkige harde botsing met een tegenstander.

Vanaf het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Joey Meuwese, die prima floot maar het soms best lastig had in deze met name voor rust intense IJsselderby, had Nieuwerkerk het initiatief en daarbij ook snel succes. Een snelle combinatie tussen Stefan van Diest en Rowendey Schoop in de 2e minuut werd door Stefan van der Vlegel op beheerste wijze afgerond. SVS wilde snel reageren. Eerst was doelman Kevin de Geus attent met de vuisten en vervolgens moest Joran Opstal van een doelpunt worden afgehouden toen de SVS aanvaller gevaarlijk door de Nieuwerkerkse verdediging slalomde. Daarna was het weer de beurt aan Nieuwerkerk, maar Rowendey Schoop verzuimde de voorsprong uit te bouwen na goed voorbereidend werk van Shayron Curiel en Philippe den Hartog. In de 18e minuut moest Bart Meeske na een eerdere botsing met een hoofdblessure definitief naar de kant. Shane van den Engel was zijn vervanger. Nieuwerkerk domineerde nu en was vooral gevaarlijk uit een aantal hoekschoppen, maar een tweede treffer viel niet. Die kwam pas na 37 minuten, toen Philippe den Hartog op rechts ontsnapte en op zijn beurt Shayron Curiel met een goede voorzet de gelegenheid gaf de 0-2 binnen te tikken. Even later liepen de gemoederen flink op toen bij een felle charge op Rowendey Schoop het de Nieuwerkerkse aanvalsleider even teveel leek te worden en verhaal wilde halen. Scheidsrechter Meuwese bracht tenslotte iedereen met wat gele kaarten tot bedaren.

Na rust kwam SVS het felst uit de startblokken en was meteen gevaarlijk met enkel aanvallen en een kopbal uit een hoekschop. Nieuwerkerk had aanvankelijk moeite het ritme van voor de rust weer op te pakken. Dat kwam pas terug in de 55e minuut. Rowendey Schoop was tot tweemaal toe dichtbij succes, maar hij stuitte op SVS doelman Stephan Paterno. In de 57e minuut was het dan toch raak. Shayron Curiel werd ten koste van een overtreding afgestopt en de linker aanvaller schoot uit de toegekende vrije trap hard en loepzuiver achter de kansloze doelman Stephan Paterno. Het leek de definitieve nekslag voor de thuisclub, want daarna liep Nieuwerkerk snel uit. Stefan van der Vlegel vond met een vrije trap het hoofd van Stefan van Diest (0-4) en een paar minuten later bediende Stefan van der Vlegel met een slimme pass Rowendey Schoop die de 0-5 binnenschoot. Het was nog niet voldoende voor Nieuwerkerk. Stefan van der Vlegel profiteerde in de 70e minuut van onzorgvuldig uitverdedigen van SVS en dat betekende 0-6. Nieuwerkerk nam nu gas terug en dat gaf de thuisclub de gelegenheid iets terug te doen. Yannick van de Lely kopte in de 73e minuut de eretreffer binnen. Intussen had trainer Ron Luijten zowel Rens Herweijer als Philippe den Hartog naar de kant gehaald. Bilal Ouahabi en Tijani Tjin-Asjoe waren de vervangers. Het slotstuk was opnieuw aan uitblinker Stefan van der Vlegel. Eerst schoot hij in de 79e minuut uit een vloeiende aanval op de paal. Maar een paar minuten later zette hij na een prachtige individuele actie Bilal Ouahabi vrij voor doelman Stephan Paterno die met zijn treffer de 1-7 eindstand bepaalde. Kas Hoenderop was intussen Shayron Curiel  voor de slotfase nog komen aflossen.

Opstelling: Kevin de Geus – Bart Meeske (18. Shane van den Engel) – Maurice Treffers – Menno Homan – Rens Blok – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel – Rens Herweijer ( 70. Bilal Ouahabi) – Philippe den Hartog (70. Tijani Tjin-Asjoe) – Rowendey Schoop – Shayron Curiel (79. Kas Hoenderop)