NIEUWERKERK TOONT VEERKRACHT TEGEN WESTLANDIA

Luidruchtig aangemoedigd door zes van de zeven afwezigen in de selectie van trainer Michel van Noort (vandaag nadrukkelijk verbaal aanwezig), sleepte Nieuwerkerk een verdiend punt uit dit duel en lag de overwinning dichter in bereik van de Nieuwerkerkers dan van de thuisclub. Een gelijkspel met perspectief voor de volgende duels, mits de ploeg in staat is minimaal eenzelfde inzet en gezonde agressie op de mat te leggen als vandaag. Dit resultaat moet toch het nodige vertrouwen hebben gegeven en het besef dat het zich wel degelijk kan meten met de bovenste helft van de ranglijst.

Jayson Vermeulen was vandaag voor het eerst na lang blessureleed inzetbaar. Hij was in die zin het enige lichtpunt voor trainer Michel van Noort, want opnieuw moest hij het doen zonder de inbreng van Maurice Treffers, Bart Meeske, Vince van Dongen, Remco Langerveld, Kevin de Geus, Ivanildo Misidjan en de nog altijd rondreizende Stefan van Diest. Met Kevin Kamerbeek achterin naast de vandaag uitblinkende Menno Homan koos hij voor een verrassend centraal duo nu Maurice Treffers opnieuw geblesseerd langs de kant stond.

Toch begon Nieuwerkerk vandaag opnieuw aarzelend en weinig overtuigend aan de wedstrijd. Het had opnieuw moeite in de opbouw van achteruit en gaf te vaak te veel ruimte weg aan de tegenstander die zich vooral op het middenveld heerlijk kon uitleven in het vinden van de vrije man. In de 5e minuut was er de eerste waarschuwing na slordige opbouw vanaf doelman Finn Koudijs, maar een tweetal minuten later was het wel raak. Ongehinderd werd bij de tweede paal simpel raak gekopt. Nieuwerkerk dook na een kwartier spelen voor het eerst serieus op aan de rand van de zestien van Westlandia, maar de kopbal van Xander Laanen uit een voorzet van Marijn Langhorst  was een makkelijke prooi voor de uitstekende doelman van de thuisploeg. Even later verzuimde Westlandia de voorsprong te verdubbelen door met twee man vrij voor doelman Finn Koudijs de bal in plaats van in het doel, via de lat over te tikken. De fase erna probeerde trainer Michel van Noort steeds opnieuw zijn ploeg tot meer duelkracht en geloof in eigen kunnen aan te sporen en dit leek aan te slaan. In de 24e minuut kwam Nieuwerkerk op gelijke hoogte. Eerst Xander Laanen en vervolgens Rowendey Schoop wonnen hun duel. Marijn Langhorst bleef daarna rustig in balbezit en bediende de vrijstaande Stefan van der Vlegel die van dichtbij raak schoot. Lang kon Nieuwerkerk de stand niet vasthouden, want enkele minuten later stond de thuisploeg alweer op voorsprong. Doelman Finn Koudijs verwerkte een vrije trap maar half en dat gaf Westlandia de gelegenheid de rebound binnen te schieten. Ondanks de nieuwe teleurstelling, kreeg de ploeg van trainer Michel van Noort wat meer grip en scherpte. Finn Koudijs keerde in de 38e minuut nog een hard schot tot hoekschop, maar daarna was het Nieuwerkerk dat van zich liet spreken. Eerst kopte Rowendey Schoop snoeihard op het doel, maar de doelman van de thuisploeg redde ten koste van een hoekschop. Die hoekschop van Marijn Langhorst werd door Kevin Kamerbeek prima met het hoofd verlengd en dat betekende opnieuw een gelijke stand. In de slotfase van de eerste helft was aanvoerder Stefan van der Vlegel dichtbij met een harde pegel, maar opnieuw was de doelman de reddende engel voor de thuisploeg.

Na rust kwam er duidelijk meer initiatief van de kant van Nieuwerkerk. Tot grote kansen leidde dit in de beginfase nog niet. In de 65e minuut moest Rowendey Schoop geblesseerd naar de kant en werd vervangen door Jayson Vermeulen die daarmee zijn competitiedebuut maakte. Koud in het veld zag hij Westlandia opnieuw toeslaan uit een vrije trap. Doelman Finn Koudijs was te laat en zag de bal via het hoofd van den Westlandiaspeler in het doel verdwijnen. Voor de derde keer deze middag moest Nieuwerkerk in de achtervolging. Nu trok het de wedstrijd volledig naar zich toe en was de jacht op de gelijkmaker geopend. De voor Marijn Langhorst ingevallen Ayrton Verlaan was in de 77e minuut dichtbij, maar in zijn actie viel hij met de hand op de bal en dat werd door scheidsrechter Kaijen als voordeel gezien. Nieuwerkerk bleef proberen en had uiteindelijk via andermaal Stefan van der Vlegel in blessuretijd succes. De 3-3 kwam de ploeg zeker toe. Helaas was de tijd erna te kort voor nog een treffer, want Nieuwerkerk was in die slotfase echt los. Desondanks mocht het tevreden zijn met dit resultaat, want voor rust had de thuisploeg de wedstrijd ook zomaar eerder op slot kunnen gooien.

Opstelling: Finn Koudijs – Rens Blok – Kevin Kamerbeek – Menno Homan – Gyan Mangre – Shane van den Engel – Stefan van der Vlegel – Marijn Langhorst (75. Ayrton Verlaan) – Xander Laanen – Philippe den Hartog – Rowendey Schoop (65. Jayson Vermeulen)