NIEUWERKERK TOONT VEERKRACHT TEGEN ALEXANDRIA

Zes mooie doelpunten, slordigheden, twee keer geel dus rood voor doelman Kevin de Geus, een gestopte strafschop door tweede doelman Roy Spierings, tempo, strijd en inzet van beide kanten. Dit waren de ingrediënten voor een spannende en enerverende derby onder leiding van scheidsrechter Obradovic die het zichzelf af en toe flink moeilijk maakte in deze wedstrijd. De 3-1 voorsprong tegen tien Nieuwerkerkers leek aan het einde voldoende voor Alexandria, maar een sterke slotfase van Nieuwerkerk in ondertal bracht de stand alsnog in evenwicht.

Trainer Ron Luijten had zijn formatie t.o.v. de vorige week ongewijzigd gelaten. Buiten de nog altijd geblesseerde Remco Langerveld had hij geen afwezigen. Alexandria liet vanaf het beginsignaal merken niet meer de timide tegenstander te zijn van de wedstrijd in november van vorig jaar. Ondanks dat Nieuwerkerk in de 4e minuut al via Menno Homan een dot van een kans kreeg, was Alexandria in de eerste helft de bovenliggende partij, maar vond het in de sterk keepende Kevin de Geus een sta-in-de-weg en wist het pas in de 25e minuut op voorsprong te komen. Het was ook meteen een doelpunt dat hoge ogen zou gooien voor het doelpunt van het jaar. Nieuwerkerk kon er aanvankelijk weinig tegenover stellen. Het moest alle zeilen bijzetten de felle Rotterdammers van zich af te houden. Toch kwam het in de 32e minuut op gelijke hoogte. Stefan van der Vlegel naar links uitgeweken vond met een bekeken voorzet Rowendey Schoop die met een simpele voetbeweging binnen tikte. De thuisploeg ging niet bij de pakken neerzitten. Integendeel, het gooide er nog een extra portie energie in en kwam in de 40e minuut opnieuw op voorsprong met een bekeken schot van buiten het zestienmetergebied. De anders zo solide Nieuwerkerkse verdediging gaf teveel ruimte weg en was enkele keren onzorgvuldig in het uitverdedigen. Zo ook in de absolute slotfase van de eerste helft. Opnieuw werd het uit elkaar gespeeld en doelman Kevin de Geus stond oog-in-oog met een Alexandria aanvaller. Hij greep in, maar vloerde ook zijn tegenstander. Scheidsrechter Obradovic was onverbiddelijk en legde de bal op de stip en gaf doelman Kevin de Geus geel. De doelman protesteerde heftig en zodanig dat hij een tweede gele kaart gepresenteerd kreeg en kon vertrekken. Rens Herweijer was de pineut en tweede doelman Roy Spierings mocht zijn opwachting maken. Hij bleef rustig, koos de juiste hoek en behoedde zijn ploeg voor een 3-1 achterstand.

Na rust was het eerste wapenfeit opnieuw een redding van doelman Roy Spierings. Daarna kwam Nieuwerkerk ondanks de numerieke minderheid beter in het spel. Eerst was er een grote kans voor Stefan van Diest met een vrije kopkans en vervolgens schoot Stefan van der Vlegel een vrije trap hard langs de muur, maar de doelman van de thuisploeg voorkwam erger. Trainer Ron Luijten nam in de 70e minuut verdedigend risico en wisselde centrale verdediger Menno Homan voor middenvelder Shane van den Engel. Bovendien kwam Tijani Tjin–Asjoe in het veld voor Rick Kramer. Juist op het moment dat Nieuwerkerk meer de controle leek te hebben, lag opnieuw een slordigheid aan de basis voor een derde tegentreffer. Alexandria profiteerde dankbaar en speelde dit prima uit en liet doelman Roy Spierings kansloos. Een 3-1 achterstand met nog 10 minuten op de klok. Nieuwerkerk gaf niet op, werd sterker en streedt nu voor elke meter. Alexandria moest achteruit. Philippe den Hartog (sterke tweede helft) werd een ware plaag. Rowendey Schoop won meer en meer zijn duels en Stefan van Diest en Stefan van der Vlegel namen het voortouw. Eerst was het Stefan van Diest die de ver uit zijn doel gekomen doelman met een schitterende lob verschalkte en vervolgens kopte Rowendey Schoop een vloeiende aanval vanaf de linkerkant hard achter de doelman van de thuisploeg. Een gelijkspel waar waarschijnlijk niemand van Nieuwerkerk in de 80e minuut nog rekening mee hield.

Een bittere teleurstelling voor Alexandria dat zo strijdend als vandaag beslist een andere positie op de ranglijst zou verdienen. En Nieuwerkerk, dat bewees vandaag opnieuw over karakter en een sterke conditie te beschikken.

Opstelling: Kevin de Geus – Bart Meeske – Roy Treffers – Menno Homan – Rens Blok – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel – Rens Herweijer (43. Roy Spierings) – Philippe den Hartog – Rowendey Schoop – Rick Kramer (70. Tijani Tjin-Asjoe)