NIEUWERKERK PAKT DE VOLLE BUIT TEGEN VITESSE DELFT

Nieuwerkerk sleepte in Delft de overwinning letterlijk uit het vuur, want het speelde beslist geen goede wedstrijd en had meer dan de handen vol aan de thuisploeg. Het wrange was wel dat het nu eindelijk, met een bijna complete ploeg, opnieuw twee spelers in dit duel verloor. Voor rust moest aanvoerder Stefan van der Vlegel met een  zweepslag naar de kant en toonde spits Rowendey Schoop een klein kwartier voor tijd te weinig beheersing door zijn tegenstander na een schermutseling tegen het gras te werken. Scheidsrechter Ricardo Mulder vond dit rood waard, maar liet de aggressor er zonder kleerscheuren vanaf komen.

Philippe den Hartog kampt nog altijd met een onwillige knie. Hij hoopt binnen een paar weken ook weer inzetbaar te zijn. Verder is ook Jayson Vermeulen nog altijd niet beschikbaar, maar hij traint wel weer met de groep.

De beginfase was duidelijk voor de thuisploeg, zonder nu echt noemenswaardige kansen uit te spelen. Nieuwerkerk liep wel erg snel achteruit, waardoor er aanvallend nauwelijks iets ondernomen kon worden. Bovendien vergat het veelal in balbezit te voetballen en hanteerde het te vaak de lange bal. Iets dat doorgaans niet bij het Nieuwerkerkse spel behoort. Toch kwam de ploeg van trainer Michel van Noort in de 18e minuut op voorsprong. Stefan van der Vlegel maakte dankbaar gebruik van een misverstand in de defensie van Vitesse Delft en verschalkte van grote afstand de ver uit zijn doel gekomen doelman van de thuisploeg. Het werd meteen zo’n beetje het laatste wapenfeit van de aanvoerder en topscorer, want even later moest hij strompelend het veld verlaten. Ayrton Verlaan was zijn vervanger. Ook na deze treffer bleef Vitesse Delft het meest in balbezit, maar echt werk hoefde doelman Kevin de Geus tot aan de rust nu ook weer niet te verrichten.

Nieuwerkerk kwam na rust niet goed uit de kleedkamer. Vitesse Delft nam het heft in handen en met de wind in de rug drong het opnieuw aan. In de 50e minuut sloeg het dan toch toe en brachten de Delftenaren de wedstrijd weer in evenwicht. Even later was een ontsnapping van Tygo Letwory aan de andere kant bijna succesvol, maar de bal kwam na een goede individuele actie op de bovenkant van de lat. De thuisploeg bleef aandringen en dacht in de 59e minuut succes te hebben, maar doelman Kevin de Geus bracht redding. Een tiental minuten later kroop Nieuwerkerk door het oog van de naald nadat er eerst weer een knappe redding aan voorafging van doelman Kevin de Geus. Uit de hoekschop die daaruit volgde, schoot de thuisploeg hard op de paal. In de 71e minuut kwam Nieuwerkerk voor de tweede keer op voorsprong. Het was uitblinker Stefan van Diest die op het middenveld weer eens het juiste voorbeeld gaf hoe druk moest worden gezet. Het resulteerde tenslotte in een aanval waarbij Rowendey Schoop werd aangespeeld. Die ontdeed zich knap van zijn directe tegenstander en bleef op weg naar het vijandelijk doel koel en stifte de bal beheerst over de doelman van de thuisploeg. Met deze 1-2 tussenstand moest Vitesse Delft opnieuw op jacht naar de gelijkmaker. De strijd werd feller en scheidsrechter Ricardo Mulder die voor rust prima floot, maar na rust het een stuk moeilijker kreeg, greep nu vaak naar de borstzak. De thuisploeg zette alles op alles en zeker nadat Nieuwerkerk in de 78e minuut door toedoen van Rowendey Schoop in ondertal kwam. Voor Nieuwerkerk werd het nu zien te overleven, want de ploeg kon aanvallend nauwelijks nog iets inbrengen. De thuisploeg probeerde nog wel met veel opportunisme de gelijkmaker te forceren, maar de defensie van Nieuwerkerk gaf geen krimp. Ook niet in de extra tijd die er door scheidsrechter RIcardo Mulder vervolgens ruimschoots bij opgeteld werd.

Opstelling: Kevin de Geus – Kevin Kamerbeek – Kas Hoenderop – Menno Homan – Rens Blok (65. Vince van Dongen) – Bart Meeske – Shane van den Engel (81.Maurice Treffers) – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel (27. Ayrton Verlaan) – Tygo Letwory (65. Tijani Tjin-Asjoe)  – Rowendey Schoop