NIEUWERKERK OP EIGEN VELD ONDERUIT TEGEN HBSS

Nieuwerkerk was niet in staat een echte vuist te maken en verloor uiteindelijk op basis van een zeer matige tweede helft verdiend van de ploeg uit Schiedam. Nieuwerkerk zal de komende weken beslist de rug moeten rechten, want anders dreigt het een moeilijk seizoen te worden. Natuurlijk is de competitie nog pril, maar zowel de matige voorbereiding als ook het bekertoernooi gaven niet veel houvast. Trainer Michel van Noort wordt bovendien geplaagd door de afwezigheid van een handvol spelers en moet dus noodgedwongen aanpassen. Het is nu aan hem en de ploeg om de komende weken hierop het juiste antwoord  te vinden om een grotere negatieve reeks te voorkomen.

Op de eerste rij van de tribune hadden Bart Meeske, Kevin de Geus, Kevin Kamerbeek, Rens Blok en Vince van Dongen gebroederlijk plaatsgenomen. Alle vijf waren niet inzetbaar vandaag, terwijl ondertussen Stefan van Diest nog altijd door Azië toert. Het betekende voor trainer Michel van Noort opnieuw dat hij het team moest aanpassen.

Nieuwerkerk begon niet scherp aan de wedstrijd. Al in de 5e minuut werd dit zichtbaar, toen doelman Finn Koudijs te slap uitverdedigde en ternauwernood een doelpunt ten koste van een hoekschop door de verdediging werd voorkomen. Dit had een waarschuwing moeten zijn, maar slordigheid en scherpte bleven in het spel van Nieuwerkerk de boventoon voeren. HBSS kreeg zo de gelegenheid steeds makkelijker in de wedstrijd te komen en aan te vallen, wanneer het daartoe de kans zag. In de 14e minuut schoot aanvoerder Stefan van der Vlegel over uit een van de weinig goed lopende aanvallen. In de 21e minuut was Menno Homan dichtbij, maar hij zag zijn inzet vanuit een hoekschop van Marijn Langhorst van de doellijn worden gehaald. De bezoekers daarentegen hadden in de 23e minuut wel succes, alhoewel opnieuw hier slap verdedigen van de thuisploeg aan ten grondslag lag. Toch kwam het binnen tien minuten op gelijke hoogte met de Schiedammers. Nu wel een prima aanval, opgezet door Ayrton Verlaan aan de linkerkant. Rowendey Schoop en Stefan van der Vlegel zetten voort en Marijn Langhorst rondde prima af. Met de 1-1 tussenstand gingen beide ploegen onder de prima leiding van scheidsrechter Ron Wolf naar de kleedkamer.

De tweede helft begon meteen met twee gevaarlijke hoekschoppen van HBSS. Het had een teken voor Nieuwerkerk moeten zijn een tandje bij te zetten, maar gaandeweg kregen de bezoekers steeds meer grip op de wedstrijd en vooral op het middenveld kregen zij vaker vrij spel. Buiten een scherpe voorzet van Philippe den Hartog en een gesmoord schot van Stefan van der Vlegel, zette de thuisploeg er niets tegenover. In de 60e minuut redde doelman Finn Koudijs fraai, maar het bleek uitstel van executie. Een schitterende actie van de rappe Kevin Edmilson Santos werd in de 64e minuut tot doelpunt gepromoveerd en HBSS leidde opnieuw. Trainer Michel Van Noort bracht in de 79e minuut drie verse krachten. Remco Langerveld, Bilal Ouahabi en Kas Hoenderop kwamen in de plaats voor Ivanildo Misidjan, Gyan Mangre en Philippe den Hartog. In een alles-of-niets slotfase probeerde Nieuwerkerk nog wel, maar buiten een goede kans voor Ayrton Verlaan (hard en hoog over), na een gewonnen duel van Rowendey Schoop met de doelman van HBSS, kwam Nieuwerkerk niet. Het verdiende ook niet meer en het zal zeker meer energie en duelkracht in de wedstrijden moeten stoppen om zulke wedstrijden te winnen. Volgende week speelt Nieuwerkerk in en tegen Berkel. Een tegenstander uit de nacompetitie van vorig seizoen. We zijn benieuwd of het dan het tij weet te keren.

Opstelling: Finn Koudijs – Shane van den Engel – Maurice Treffers – Menno Homan – Gyan Mangre (79. Kas Hoenderop) – Marijn Langhorst – Ivanildo Misidjan (79. Bilal Ouahabi) – Stefan van der Vlegel – Philippe den Hartog (79. Remco Langerveld) – Rowendey Schoop – Ayrton Verlaan)