NIEUWERKERK LAAT ZICH DOOR PELIKAAN AFTROEVEN

Spelen met vroeg hoog druk zetten leek vooraf allemaal goed doordacht, maar als dan vervolgens de duels met name in de omschakeling niet worden gewonnen en de precisie in de passing ontbreekt, dan is dat bij uitstek een kolfje naar de hand van een counterploeg als Pelikaan is om aan het langste eind te trekken en niet geheel onverdiend de punten in eigen huis te houden. Welkom in de tweede klasse!

Trainer Ron Luijten kende buiten Rick Kramer (geschorst) geen personele problemen en moest dus vandaag keuzes maken. Hij koos ervoor om aanvalsleider Rowendey Schoop buiten de basis te houden. Bovendien gaf hij Bilal Ouahabi de kans op het middenveld. En dit ging ten koste van Shane van den Engel.

Nieuwerkerk startte fel en zette Pelikaan direct vast op eigen helft. Het leek een kwestie van tijd voor de openingsgoal, maar de ploeg van trainer Ron Luijten verzuimde in het eerste gedeelte van de eerste helft op voorsprong te komen. Met name Stefan van Diest zag zijn kopbal uit een hoekschop van Shayron Curiel op wonderbaarlijke wijze een prooi worden voor de doelman van de thuisclub. Het balbezit was voor Nieuwerkerk, maar buiten een paar corners wist het in die fase ook niet echt grote kansen te creëren. In de 20e minuut kwam Pelikaan met de eerste serieuze kans in de wedstrijd met een perfect uitgevoerde counter op voorsprong. Nieuwerkerk nam een hoekschop en in de omschakeling verloor de ploeg met veel mensen voor de bal het kritieke duel op het middenveld, waardoor Pelikaan een numerieke meerderheid veroverde en doeltreffend wist af te ronden. Nieuwerkerk bleef proberen, maar moest steeds beducht zijn voor de snelle tegenstoten van Pelikaan. In de 35e minuut had Shayron Curiel geen geluk met zijn vrije trap die buiten bereik van de doelman van Pelikaan op de lat uiteen spatte. Op slag van rust had Nieuwerkerk eindelijk succes. Shayron Curiel stuurde Stefan van der Vlegel de diepte in, maar zijn schot werd door de doelman van de thuisclub gekeerd. De rebound was een prooi voor Philippe den Hartog die de 1-1 liet aantekenen. In blessuretijd redde Kevin de Geus tenslotte nog een keer met de vuisten.

Na rust werd het spel van Nieuwerkerk gaandeweg onzorgvuldig. Te veel spelers bleven onder hun eigen niveau en dat gaf Pelikaan de gelegenheid het spel wat meer te controleren. Een hoekschop van de kant van Pelikaan in de 60e minuut werd kinderlijk eenvoudig met het hoofd tot doelpunt gepromoveerd. Dit onnodige doelpunt mag Nieuwerkerk zichzelf aanrekenen. Even later moest Stefan van Diest geblesseerd het veld af. Rowendey Schoop kwam nu alsnog in de punt van de aanval te spelen. De thuisclub kreeg met deze offensieve wissel nu nog meer ruimte voor de tegenstoot. Nieuwerkerk probeerde wel, maar was ook weinig gelukkig in acties voor het vijandelijk doel. Iets dat je normaliter ook afdwingt als je beter in de wedstrijd zit. Dat had Pelikaan wel en gooide met de 3-1 in de slotfase de wedstrijd naar het leek definitief in het slot. Intussen was Menno Homan al gewisseld voor Jesse Asowata. Het mocht allemaal niet baten, want Pelikaan maakte vervolgens met nog een makkelijk gegeven strafschop van scheidsrechter Ronald de Graaf de 4-1. Een op dat moment geflatteerde maar wel een verdiende voorsprong. Rens Herweijer maakte dit niet meer mee, want kort daarvoor ontving hij zijn tweede gele kaart in de wedstrijd. Met Jens Goossens voor Remco Langerveld in de blessuretijd zette Nieuwerkerk in numerieke minderheid nogmaals aan en zag eerst een hoekschop van Shayron Curiel door Jesse Asowata worden binnengekopt en vervolgens Stefan van der Vlegel met een goede vrije trap de 4-3 binnen schieten. Het was echter te laat voor een gelijkspel. Pelikaan was vandaag slagvaardiger en beheerste op de juiste momenten de counter als gevaarlijk wapen. Een kwaliteit waartegen Nieuwerkerk zich beter moet leren wapenen.

Opstelling: Kevin de Geus – Rens Blok – Bart Meeske – Menno Homan (70. Jesse Asowata) – Rens Herweijer – Bilal Ouahabi – Stefan van Diest (65. Rowendey Schoop) – Stefan van der Vlegel – Remco Langerveld (88. Jens Goosens) – Philippe den Hartog – Shayron Curiel