NIEUWERKERK LAAT DURE PUNTEN LIGGEN TEGEN DHC

Vooraf was de doelstelling helder. Deze wedstrijd winnen en dan zou Nieuwerkerk op de ranglijst de Delftenaren passeren en de middenmoot in vizier krijgen. De realiteit was echter anders. Ondanks de vele kansen, wist de thuisploeg geen enkele keer toe te slaan. En dat was een bittere teleurstelling.

Een forse tegenslag was bovendien de absentie van een vijftal vaste krachten, waardoor trainer Michel van Noort zoals vaker dit seizoen flink moest puzzelen. Maurice Treffers en Marijn Langhorst zijn al langer geblesseerd. Jayson Vermeulen heeft zich sinds vorig weekend daarbij gevoegd. Verder ontbraken vandaag Stefan van Diest (werk) en Rowendey Schoop (ziek). Ook Ivanildo Misidjan ontbrak opnieuw in de selectie.

Nieuwerkerk verzuimde in de beginfase al via aanvoerder Stefan van der Vlegel toe te slaan. De aanvaller die het vorig seizoen zo makkelijk het net wist te vinden, komt nog altijd vaak in kansrijke positie, maar het scoren gaat hem duidelijk moeilijker af. De derde kans in de 16e minuut (opnieuw op aangeven van Philippe den Hartog), werd door scheidsrechter Ed Pieterman op advies van zijn assistent vanwege buitenspel geannuleerd, maar de leidsman vergat daarbij dat een tegenstander nog op de achterlijn lag. DHC zette hier in aanvallend opzicht weinig tegenover. Verdedigend werd Nieuwerkerk nauwelijks getest en bovendien speelde het Nieuwerkerkse centrum net zoals de week ervoor tegen Monster een soevereine partij. In de slotfase van de eerste helft kwam DHC wel wat meer op de vijandelijke helft, maar kansen hieruit creëerde de ploeg uit Delft ook niet.

Na rust verving Ayrton Verlaan de geblesseerd geraakte Bart Meeske. Nieuwerkerk verzuimde opnieuw nu via Menno Homan uit een hoekschop van Stefan van der Vlegel in de 56e minuut toe te slaan. Trainer Michel van Noort bracht met Xander Laanen en Tijani Tjin-Asjoe twee verse krachten. Jesse Asowata (na lange tijd weer een basisplaats) en Tygo Letwory (eerste optreden in de basis) gingen naar de kant. Ondanks het matige spel, was Nieuwerkerk opnieuw een paar keer dichtbij een treffer, maar zowel Philippe den Hartog als Stefan van der Vlegel lieten de kansen onbenut. DHC kwam nauwelijks in een kansrijke positie. Doelman Kevin de Geus werd pas in de 81e minuut met een schot tussen de palen serieus aan het werk gezet. Vince van Dongen kwam voor de slotfase Rens Blok nog aflossen. Via Ayrton Verlaan kwam Nieuwerkerk nog eenmaal dicht bij de openingstreffer, maar de paal bracht redding voor DHC. In de 86e minuut dachten de bezoekers de zege alsnog mee naar Delft te nemen, maar buitenspel gooide roet in het eten. Het zou gezien de veldverhouding ook zeer onverdiend zijn geweest.

Nieuwerkerk verzuimde duidelijk vandaag een concurrent voor de onderste regionen van zich af te schudden en moet nu komende zaterdag tegen Oliveo wel punten zien te pakken om echt naar boven te kunnen kijken.

Opstelling: Kevin de Geus – Kevin Kamerbeek – Kas Hoenderop – Menno Homan – Rens Blok (80. Vince van Dongen) – Bart Meeske (46. Ayrton Verlaan) – Shane van den Engel – Jesse Asowata (60. Xander Laanen) – Philippe den Hartog – Stefan van der Vlegel – Tygo Letwory (60. Tijani Tjin–Asjoe)