NIEUWERKERK IN DE SLOTFASE ONDERUIT TEGEN SPIRIT

Was de nederlaag verdiend. Nee, dat zeker niet want beide ploegen deden nauwelijks onder voor elkaar, maar de thuisploeg bleek uiteindelijk op de juiste momenten net iets meer geslepen en sprong het effectiever met de kansen om. Nieuwerkerk riep het onheil min of meer over zichzelf af, want gaandeweg de tweede helft werd het spel minder en gaf het Spirit de gelegenheid tweemaal toe te slaan.

Trainer Ron Luijten miste vandaag Menno Homan (buitenland). Ook kon hij niet beschikken over Kevin Kamerbeek en Levi Sturm. Beiden spelers waren geblesseerd.

Nieuwerkerk nam na de aftrap het initiatief, maar de eerste echte grote kans was er voor de thuisploeg in de 14e minuut. Het wist echter in twee instanties geen gebruik hiervan te maken. Het antwoord van Nieuwerkerk kwam snel. Nauwelijks een minuut later stond de 0-1 op het scorebord. Voorbereidend werk van Stefan van der Vlegel kwam bij de mee opgekomen Shane van den Engel en zijn voorzet werd door Rowendey Schoop doeltreffend afgerond.

Nieuwerkerk was in de fase daarna de betere ploeg en dat resulteerde in een tweede treffer. Prima voorbereidend werk was er van Remco Langerveld en vervolgens van Stefan van der Vlegel. Rens Herweijer (vandaag de grote aanjager en toonbeeld van inzet) uiteindelijk keurig af.

Nieuwerkerk behield de controle, alhoewel het steeds moest oppassen voor de tegenstoot, want in de omschakeling is een tegenstander als Spirit altijd dreigend en gevaarlijk. Was er in de 36e minuut eerst een sterke redding van Kevin de Geus nodig die een hard schot uitstekend uit zijn doel ranselde. Twee minuten later stond de doelman letterlijk en figuurlijk aan de grond genageld bij een slimme boogbal vanuit zo’n tegenstoot van Lukas Bos namens de thuisploeg die achter hem in het doel plofte en de aansluitingstreffer was een feit.

De tweede helft kwam Spirit beter in de wedstrijd en gaf met een bal op de paal in de 51e minuut een signaal af dat de wedstrijd nog zeker niet was gespeeld. In de 59e minuut sloeg Lukas Bos opnieuw toe en de 2-2 stond op het bord. Nieuwerkerk verloor even later Maurice Treffers die geblesseerd naar de kant moest, Kas Hoenderop nam zijn taken over. In de 72e minuut leek Spirit uit een hoekschop opnieuw toe te slaan, maar doelman Kevin de Geus reageerde attent op de daaropvolgende kopbal. Nieuwerkerk kon in de resterende tijd ondanks het balbezit te weinig vuist maken. Ook de inbreng van Jens Goosens voor Rowendey Schoop bracht daar geen verandering hierin. Spirit gokte op de uitval en had bijna succes in de 76e minuut. Uit zo’n tegenstoot resulterend in een vrije trap op een gevaarlijke afstand van het Nieuwerkerkse doel wist doelman Kevin de Geus het schot te onderscheppen. De terugspringende bal werd opnieuw een prooi voor de thuisploeg maar deze rebound werd hoog overgeschoten. Nieuwerkerk was even later gevaarlijk met een vloeiende combinatie van Stefan van der Vlegel en Remco Langerveld, maar laatstgenoemde schoot net langs de verkeerde kant van de paal. Beide ploegen leken zich te verzoenen met een 2-2, maar een slim genomen vrije trap van de thuisploeg halverwege de helft van Nieuwerkerk bracht daar in de 81e minuut alsnog verandering in. Nieuwerkerk was daar onvoldoende bij de les en doelman Kevin de Geus werd voor de derde keer geslagen.

In de resterende tijd probeerde Nieuwerkerk nog wel met name via Remco Langerveld aan te zetten, maar Spirit wist voldoende het spel te vertragen en te ontregelen om Nieuwerkerk van zich af te schudden. Met dit resultaat gaat Spirit alleen verder in de achtervolging op koploper Sparta en zakt Nieuwerkerk wat terug op de ranglijst.

Opstelling: Kevin de Geus – Shane van den Engel (82. Rick Kramer) – Bart Meeske – Maurice Treffers (64. Kas Hoenderop) – Rens Blok – Stefan van Diest – Stefan van der Vlegel – Rens Herreweijer – Remco Langerveld – Rowendey Schoop (75. Jens Goosens) – Philippe den Hartog