“Wordt het koffie met cake of wijn met bitterballen?”

Richard en Martijn Heimans zijn een bekend gezicht in Nieuwerkerk aan den IJssel én in Voorschoten, waar Martijn al meer dan tien jaar uitvaarten heeft verzorgd. In april 2023 hebben zij hun eerste vestiging in Nieuwerkerk aan den IJssel geopend en op 1 april 2024 hebben zij in Voorschoten een tweede vestiging geopend. ‘Ik ben inmiddels een echte Voorschotenaar geworden, maar ook Nieuwerkerk zit nog steeds in mijn hart.’ klinkt het van Martijn.

Martijn voetbalde in de jeugd bij vv Nieuwerkerk, waar zijn vader Richard een graag geziene supporter is van kleinzoon Tim en van het eerste elftal. Martijn waaide door de jaren heen uit naar Voorschoten en behaalde daar de benodigde diploma’s in de uitvaartzorg om zelfstandig uitvaarten te mogen leiden. Dat deed hij een aantal jaar in loondienst, totdat hij vorig jaar samen met zijn vader de sprong in het diepe nam. ‘Ik heb een bepaalde visie op het verzorgen van uitvaarten. Ik merkte dat als ik kwaliteit wil blijven bieden aan de nabestaanden waar ik voor sta, ik het over een andere boeg moest gooien. Het vertrouwen van nabestaanden raakt mij namelijk elke keer weer. Ik ben enorm trots dat wij die kwaliteit nu namens Heimans Uitvaartzorg weer kunnen bieden.’

Richard heeft jarenlange ervaring in het leiden van bedrijven en wilde Martijn graag ondersteunen. ‘We hebben ervoor gekozen onze schouders eronder te zetten. Samen met je zoon een familiebedrijf starten. Wie wil dat nou niet?’ Met zijn ervaring in de dienstverlening en de achtergrond van Martijn als uitvaartverzorger versterken zij elkaar en geven nabestaanden een onvergetelijke laatste herinnering aan hun geliefde.

Wensenboekje

‘Tegenwoordig zijn vrijwel alle wensen op het gebied van een uitvaart te realiseren’, vervolgt Martijn. ‘Of dat in de kerk is of op het strand, in de bossen of in de tuin: alles kan.’ Belangrijk is dat de wensen op voorhand wel besproken zijn met de overledene. ‘We zien helaas regelmatig dat nabestaanden van niets weten. Lastig, want het verdriet is groot en dan moeten er keuzes gemaakt worden voor een ander.’ In een wensenboekje kun je alles vastleggen om ervoor te zorgen dat de uitvaart voldoet aan alle wensen. U kunt vrijblijvend een wensenboekje aanvragen via heimansuitvaartzorg.nl of u bent van harte welkom op de Dorpsstraat 9e in Nieuwerkerk aan den IJssel. Wilt u dat Richard of Martijn bij u thuis langskomen? Ook dat is mogelijk.

Heimans Uitvaartzorg begeleidt de uitvaart van het begin tot aan het einde en doet tevens de nazorg, bijvoorbeeld het realiseren van een gedenkteken op het graf of een urn na de crematie. Het motto van Heimans Uitvaartzorg is niet voor niets: “ Gewoon goed geregeld.”

Keuzevrijheid

Richard en Martijn hebben inmiddels meerdere uitvaarten begeleid in de regio. ‘Toch merken we dat er bij families nog onduidelijkheid heerst over de vrijheid van keuze wie de uitvaart mag verzorgen. Nabestaanden gaan er vaak vanuit dat de partij waarbij je verzekerd bent ook de uitvaart dient te verzorgen. Families hebben echter vrije keuze en bepalen zelf wie de uitvaart mag uitvoeren’, aldus Richard.