“We streven naar 80 jongens per lichting”

“We streven naar 80 jongens per lichting”, vertelt Ralph Maassen, coördinator voor de JO8 en JO9 bij vv Nieuwerkerk. Met 80 jongens maak je 10 teams van 8 spelers voor 6 tegen 6, 8 teams van 10 spelers voor 8 tegen 8 en 5 teams van 16 spelers bij 11 tegen 11. In de JO9 hadden we door Corona wat minder aanloop, doordat zwemlessen waren uitgesteld. Maar dat trekt nu ook aan. In JO8 en JO9 hebben we kleine wachtlijsten. Als we genoeg spelers hebben om een nieuw team in te schrijven doen we dat tot de grens van 80.”

Damian, Dario en Dani zijn al enkele jaren lid en voetballen met plezier bij onze club. Damian: “Ik voetbalde altijd al met vriendjes bij het speeltuintje in de Tuinenbuurt van Capelle Schollevaar. We wonen tegen het weiland aan, dus zijn in zeven minuten op de club. Bilal voetbalt ook altijd op het pleintje en zit ook op vv Nieuwerkerk. Andere jongens zitten op Capelle of SVS. Op het pleintje sta ik meestal links en schiet ik met rechts. Bij de JO11-9 sta ik op het middenveld. Ik ben niet de snelste van het team, dat is Benjamin denk ik. We hebben dit seizoen nog niet gewonnen, dus we worden opnieuw ingedeeld. Want een keer winnen zou wel leuk zijn.” Dani heeft wel vaak gewonnen met de JO11-10. “Ik ben spits en ik vind mezelf best goed. Ik scoor vaak.”

Dani (links), Dario en Damian (rechts) op de foto met Ralph Maassen

“Toen ik één of twee was, voetbalde ik met mijn oudere broer Mateo”, vertelt Dario. Mateo is de keeper van JO16-1. Ik ben een verdediger in JO10-2, best een harde. Ik maak soms wel eens een overtreding. Voetbal is goed voor mij als ik een hoge suikerwaarde heb. Ik heb diabetes. Dat werd ontdekt toen we in Kroatië bij mijn opa en oma waren. Mijn moeder Daniëlle vond dat ik wel heel vaak moest plassen en toen ontdekte de dokter het. Ik hou dat de rest van mijn leven. Ik moet vaak insuline prikken, dat kan ik zelf, dat is helemaal niet eng of moeilijk. Als ik teveel prik krijg ik een hoge waarde en als ik te weinig prik een lage. Ik heb een app op mijn telefoon, waarop ik kan zien of het goed is, en papa en mama houden het ook in de gaten.”

“Mijn vader Vjeko is Kroaat”, vertelt Dario. “Een jaar voor de oorlog is hij naar Nederland gekomen. We gaan er nu altijd op vakantie. Ik spreek ook een beetje Kroatisch. Modric is mijn favoriete voetballer, zeker omdat ik hem twee keer in De Kuip heb zien spelen voor de Nations League. Dinamo Zagreb en Real Madrid zijn mijn favoriete clubs.” Damian en Dani zijn voor Feyenoord en zeker niet voor Ajax. “Ik heb nog liever Argentinië dan Ajax”, zegt Damian. “Ik ben één keer naar Feyenoord geweest in de Kuip. Ik weet niet meer tegen wie ze speelden, maar wel dat ze met 2-1 wonnen.” Dani is drie keer in de Kuip geweest. “En twee keer bij Sparta, maar ik vind Feyenoord leuker, want daar zingen ze de hele tijd. Bij Sparta veel minder.”

Dario zit op het Tangram in Nesselande, Damian op de Contrabas in Capelle Schollevaar en Dani op de Wingerd in de Esse. Damian mag niet voetballen op het schoolplein, Dario wel. “Bij ons is een heel schema op welke dag je mag voetballen en wanneer niet. Ik heb juf Michelle een meesters Rigobert en Bjorn, die zijn best leuk.” Damian heeft twee juffen, Chantal en Celia. “Chantal is net iets leuker, want die heb ik drie dagen in de week”, flapt Damian eruit. Dani houdt zich op de vlakte over juffen Wilma en Linda, maar vertelt wel over zijn schoolreisje. “We gingen naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Tom, Timo, Maarten en ik hadden een Feyenoord-shirt aangedaan. We mochten er bijna niet in. Er waren daar allemaal schilderijen die je aankeken. Het mooiste schilderij vond ik De bedreigde zwaan, die heb ik nagetekend, alleen ben ik de hond vergeten die in het hoekje zit.”

De jongens spelen alle drie Fifa Mobile. Ze hebben allemaal wel eens pech gehad. Dario: “Ik had allemaal goede spelers en toen was ik ze allemaal kwijt na een download. Ik heb nu nog wel veel Kroaten.” Dani had alleen nog Neymar over na een download en Damian heeft Haaland. Dani: Vroeger vond ik Messi de beste speler, maar na Nederland-Argentinië ben ik er klaar mee. Hij was helemaal niet sportief.”

De jongens trainen twee keer per week. Dario wordt getraind door zijn vader Vjeko en Menno, bij Dani en Damian is Pierre de hoofdtrainer. “Die is best streng. Hij geeft wel altijd goede oefeningen, maar je moet goed opletten om het te snappen. Er zijn ook wel andere vaders bij die helpen dat we goed trainen.”