“We doen alles om met elkaar beter te worden.”

Raoul Graham (41) is al meerdere jaren Hoofd Jeugdopleidingen bij vv Nieuwerkerk. De hoogste jeugdteams gaan op steeds hoger niveau spelen en jaarlijks sluiten spelers aan bij de eerste selectie. Met Raoul en twee exponenten van de jeugdopleiding Jens Goosens en Xander Laanen (beiden 20) bespreken we de route naar het eerste elftal. Raoul: ”We willen een eerste elftal hebben dat met zo’n 80% eigen jeugd op een hoog niveau speelt. Jens en Xander zijn twee typische voorbeelden van jongens die dat redden door hun kwaliteiten, maar vooral hun mentaliteit. Ze zijn bescheiden en werken keihard. In het hele traject kom je ups en downs tegen en het is belangrijk hoe je daarmee omgaat. Werk je nog harder en zoek je het bij jezelf of geef je anderen de schuld?”

Xander: “Bij mij zat er zo’n moment in de B-junioren. Er was een nieuwe trainer en hij zag het niet in mij zitten. Mijn kwaliteiten vallen niet direct op, dus is het moeilijk om in korte invalbeurten te laten zien wat ik kan. Pas als trainers langer met me werken, zien ze dat ik belangrijk ben voor het team door mijn werklust, coaching, positie kiezen en vaste passing. Door hard te werken kwam ik ook bij die trainer in zijn basisteam.”

Raoul: “Werk je nog harder en zoek je het bij jezelf of geef je anderen de schuld?”

Jens: “Ik speelde tot en met JO16 in Spijkenisse. Daar zat ik altijd net wel of net niet in de selectie. Toen ik met mijn ouders op mijn 15e verhuisde naar Nieuwerkerk begon ik hier op de club. Nieuwe school, nieuwe vrienden zoeken en een nieuwe voetbalclub. Ik vond het spannend, ik was ook verlegen toen. Ik startte in de JO17-3, Lars Wilkes en Marley Broeder waren daarin de mannetjes. Ik weet nog dat ik al bij de eerste training gefocust was om die twee te overtuigen dat ik goed kon voetballen. Dat lukte wel, het jaar erna kwam ik in de JO17-1 en heb ik mijn snelheid en kracht verder ontwikkeld waardoor ik vast in het hoogste elftal bleef.”

Xander: “Mijn vader Michel Laanen speelde ook een belangrijke rol. Hij heeft lang hoog gevoetbald, ook jaren in het eerste elftal van Nieuwerkerk. Hij heeft me altijd gestimuleerd om meer van mezelf te eisen. Nu ik ouder word komt dat steeds meer helemaal uit mezelf. Ik weet dat ik altijd hard moet werken voor mijn plek, mijn ploeggenoten vergelijken me met Bart Slob, zelfde type speler en hij vertelde dat hij er ook extra veel voor moest doen.”

Linde Interieurs

Jens: “Mijn ouders bemoeiden zich er minder mee. Ze hebben niet zoveel met voetbal. Mijn moeder doet aan handbal en mijn vader aan paardrijden. Zelf doe ik een sportopleiding om eerstegraads gymdocent te worden. Daar doe ik ook alle sporten en voor handbal heb ik ook wel talent. Maar voetbal is altijd mijn sport geweest en dat zal het blijven. Ik ben samen met Peter Michels trainer van JO15-2. Ik wil al mijn trainersdiploma’s halen en naast docent ook een trainerscarrière opbouwen. Ik ben ook trainer bij Feyenoord Soccer Schools, dat is ook al goed voor mijn ervaring.” Xander: ”Ik studeer Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en loop nu stage bij een consultancybedrijf Van Dam en Oosterbaan. Ik zie nu naast het voetballen en mijn studie nog weinig tijd om ook trainer te worden.”

Raoul: “We stimuleren om in de jeugdopleiding trainers vanuit de eigen club op te leiden, in een goede balans met trainers van buiten. Die brengen andere inzichten, een andere mentaliteit en dat brengt ons ook verder. We zoeken geen passanten, de nieuwe trainers willen we meerdere jaren bij de club of liefst een groep hebben. We doen alles om met elkaar beter te worden. Spelers naar het eerste elftal natuurlijk, maar we zijn ook erg trots dat de BVO’s ons weten te vinden. Jaymar Braam en Mika Host zijn vanuit de JO14 ingestroomd bij BVO’s, dat is een nieuwe ontwikkeling. Meestal werden onze talenten al eerder opgepikt.”

Jens en Xander zien een mooie toekomst bij Nieuwerkerk voor zich. “We hopen over vijf jaar belangrijke spelers in het eerste elftal te zijn en in de tussentijd wel een kampioenschap te hebben meegemaakt!” Dat hopen wij ook, jongens.

ELTEE