Walking Football: “De wil om te winnen is eraf”

Je bent zo jong als je jezelf voelt en je bent nooit te oud om te leren. Dat zijn de basisprincipes van het Walking Football, een nieuwe voetbalvorm voor 60-plussers die op hun oude dag nog lekker actief bezig willen zijn. Bij vv Nieuwerkerk spelen op zondagmorgen van 10:00 – 11:15 uur inmiddels 14 spelers Walking Football.

Frank de Groot: “Kas Hoenderop heeft het vanuit een opdracht voor zijn opleiding opgestart. Hij benaderde Rob Steine, die bij Nieuwerkerk 35+ voetbal speelt en bij Sparta op woensdagmiddag het Walking Football coördineert. Ik hielp in eerste instantie door op een reünie die we voor senioren hadden mensen te benaderen. Zo konden we met zes spelers starten, allemaal herintreders die waren gestopt.”

“Met dat kleine clubje speelden we in de pannakooi drie tegen drie. Dat is wel ideaal eigenlijk. De bal blijft altijd in het spel en je kunt ook via de boarding overspelen. Inmiddels hebben we 14 spelers en spelen we zeven tegen zeven in het strafschopgebied. Ik coördineer eerst een goede warming up. Die gaat ook wandelend. Daarin is veel aandacht voor rekken en strekken en opwarmen van de knieën en achillespezen. We zijn 60+, zelfs na een potje Walking Football merk je de volgende dag dat je wel wat hebt gedaan.”

“Het spel lijkt op zaalvoetbal. Techniek van een bal aannemen en zuiver passen is belangrijk. Het is de enige manier op een doelpunt te maken, want een man passeren kan niet. De partij die we spelen gaat om het plezier, de wil om te winnen is er eraf bij allemaal. Voor mij was het ook een reden om over te stappen van het 35+-voetbal. Hoewel het daar ook nergens om gaat, werd het toch soms voor mij net te fanatiek. Het sociale is ook belangrijk. Als we klaar zijn, praten we gezellig even na en drinken we een biertje of wat anders voor we gaan douchen. Bewegen en sociaal contact, dat is toch een mooie besteding van de zondagmorgen.”

Ben je geïnteresseerd in Walking Football, neem dan contact op met Frank de Groot: frankdegroot9@gmail.com, telefoonnummer: 06 30727731 of kom op zondagmorgen om 10:00 uur een keer kijken.