Vrijwilligerscommissie: “Het bestuur luidt de noodklok”

De maatschappelijke functie die vv Nieuwerkerk heeft is groot. Dit is waardevol, zeker in een samenleving, waarin individualisering, drukte en tegenstellingen toenemen. Vv Nieuwerkerk is een unieke vereniging! We zijn een vereniging waar je op hoog niveau kunt voetballen. Maar we zijn ook een dorpsclub, waar iedereen welkom is en waar iedereen zich thuis moet voelen en waar iedereen op zijn of haar niveau kan voetballen.

Hein de Jong: “vv Nieuwerkerk is een vereniging, geen sportschool en dat betekent iets. De definitie van een vereniging is een groep mensen die zich officieel aaneengesloten hebben en die samenwerken om een doel te bereiken zonder winst te willen maken. In dat samenwerken zit de crux, ieder lid van de vereniging zou moeten willen bijdragen om de doelen te bereiken.”

“Dat is nu niet zo. Een steeds kleinere groep mensen doet steeds meer om alles te laten draaien. Er komt bijvoorbeeld heel veel op de schouders van bestuursleden en coördinatoren. Leiders en trainers van teams hebben we wel genoeg, maar er zijn te weinig mensen die dingen doen die niet iets met een team te maken hebben. Dat moet veranderen, want anders moeten we met dingen stoppen. De kantine dicht, geen scheidsrechters op wedstrijden of geen thuistoernooi. Laat staan dat extra wensen zoals een clubfeest of een oplossing voor parkeerproblemen ooit van de grond komen.”

Het bestuur luidt de noodklok en heeft een vrijwilligerscommissie aangesteld die dit probleem moet aanpakken. Michiel Remeijer, Pascal Bek, Ralph Keizer en Thijs Rotgans pakken dit samen met bestuursleden Hans Jeroense en Hein de Jong op. Pascal Bek: “Het is opvallend dat de vrijwilligerscommissie wordt gevormd door leden die al heel veel andere dingen doen op de club. Zelf ben ik als coördinator voor veel leeftijdsgroepen en daar ben ik al aardig druk mee. Maar ik ken ook veel van de club, dus kan ik ideeën aandragen hoe we meer mensen bereiken. Persoonlijk vind ik dat we stewards nodig hebben langs de velden. Soms gebeurt er iets op veld 5, een opstootje of een ernstige blessure en duurt het veel te lang dat een functionaris van de club de politie of hulpdiensten belt. De steward kan vragen van mensen beantwoorden en bijvoorbeeld ook mensen aanspreken die roken op het terrein.”

“Nu probeer ik vrijwilligers te vinden vanuit het ingevulde inschrijfformulier”, vertelt Thijs Rotgans. “Daar komen soms nieuwe enthousiaste vrijwilligers uit, maar nog niet genoeg. Het moment van inschrijven is natuurlijk niet het enige moment, er moet een knop komen op de website “Vrijwilliger worden’, waar je ook kan aangeven dat je wilt helpen. Want mensen die wat willen doen, vinden het vaak ook lastig om daarvoor de juiste persoon te vinden.”

Hein: “Ieder team heeft een teammanager die we als vrijwilligerscommissie kunnen benaderen. We gaan ernaartoe dat we de teammanager benaderen dat zijn of haar team mensen moet leveren op een bepaalde dag voor taken als bardienst of de commissiekamer. Voordat we dat doen hebben we ook duidelijke taken met instructies beschreven, zodat iemand zonder kennis meteen aan de slag kan. Nou stond ik laatste zelf achter de bar en met de nieuwe kassa had ik ook na vijf minuten door hoe het werkt. Maar je kunt ook denken aan de taak om in de kantine de tafels af te ruimen en de stoelen af en toe aan te schuiven gedurende de dag. Dat doen nu de ervaren mensen achter de bar erbij. Kleedkamers nalopen, de reserveshirts innemen en wassen, bezoekende teams begeleiden naar de kleedkamer, KNVB-scheidsrechters drinken brengen in de rust, er gebeurt echt van alles. Als we dat over meer mensen verdelen, wordt het voor iedereen leuker. We hopen natuurlijk ook dat mensen het leuk vinden om iets voor de club te doen en aangeven dat we ze de volgende week ook weer kunnen vragen. Dan hebben we iets nieuws op gang gebracht en wordt alles weer makkelijker.”

One Reply to “Vrijwilligerscommissie: “Het bestuur luidt de noodklok””

1. Helemaal mee eens! Ouders en spelers kunnen hier een steentje aan bijdragen. Graag ook ruim van te voren bekend maken wanneer en hoeveel hulp er nodig is.