Voorzitter Hans Jeroense ziet een groeispurt van de club als een uitdaging

Hans Jeroense zit, energiek als altijd, midden in zijn 18e seizoen als voorzitter van voetbalvereniging Nieuwerkerk. Voor een club met bijna 2000 leden en 103 teams is dat aanpoten geblazen. Een buitenstaander zou “grijze haren krijgen” bij het idee hiervan roerganger te moeten zijn. Hans Jeroense niet, die ziet het als een uitdaging. Hans: “Natuurlijk loopt het niet alles op rolletjes. Scheidsrechters en trainers komen we meestal te kort. Maar met wat passen en meten vinden we altijd wel oplossingen.”

Hans Jeroense, voorzitter

vv Nieuwerkerk groeit nog steeds

De groei van de club komt nu vooral door de bouw van 550 woningen in Esse Zoom Laag. Eerder kwam de jeugd van Nesselande massaal bij ons voetballen. Hans Jeroense: “Ja ik ben er trots op dat inwoners van Nesselande speciaal voor Nieuwerkerk kozen en niet voor Xerxes/Dzb, ook een club in de buurt. Volgens de prognose van NOC/NSF zou de club in 2025 verder kunnen groeien tot 2400 leden. Dat is alleen mogelijk als de gemeente Zuidplas ons nieuwe velden ter beschikking stelt,” zegt hij met een glimlach.

Omslag naar zaterdagvoetbal

In 2018 heeft Nieuwerkerk er bewust voor gekozen om op zaterdag te gaan voetballen. Er ging een streep door het “halen van spelers van elders”. Met eigen jongens van de club, een herkenbaar elftal, moet de weg omhoog worden ingezet. Volgens Hans Jeroense werkt deze opzet tot nu toe perfect. Hans: “Natuurlijk zou ik de stap naar de 2e klasse dit seizoen graag gemaakt willen zien. Verder denken we met de hoofdtrainer en anderen na hoe we de spelerskwaliteit van de club kunnen versterken. Zo hebben we een aantal scouts, die in de regio naar jeugdspelers kijken, die mogelijk een versterking voor ons kunnen betekenen. De afspraak daarbij is dat per selectieteam max. 2 spelers van elders bij ons een plaatsje kunnen krijgen.”

Wat is er zo leuk aan voorzitter zijn van een grote club als Nieuwerkerk?

Hans: “Ik ben in eerste plaats een echt voetbaldier. Ik hou van het spelletje. Daarnaast vind ik het leuk om met mensen om te gaan. En ik zie bij de club 95% tevreden gezichten, dat stemt me vrolijk en tot tevredenheid.”

TMR