Vier keer trots op Nieuwerkerk

Mees, Gijs, Danny en Thijs. Ze zijn de 10 jaar net gepasseerd. Ze spelen vol trots in een mooi rood-zwart tenue van hun club, Nieuwerkerk. Van voetbal dromen ze allemaal. De kick, die het geeft, als je de bal goed in past. Het geweldige gevoel als je de bal met je wreef perfect in de kruising schiet. De blijheid, die je voelt, als je iemand passeert. Het geluk, dat je voelt, als je de bal afpakt. De vreugde van het winnen. Het plezier dat je dan als team met elkaar hebt. Maar niet alle dromen komen uit. Pijn is er bij het verliezen. Verdriet als je gewisseld wordt. Balen als je een kans mist. Maar alle vier de spelers hebben één ding gemeen: de liefde voor de bal en het spel. Ze werken daarom hard om beter te worden!

Er zijn in de regio maar weinig voetbalverenigingen met zo’n grote en goed draaiende jeugdafdeling als vv Nieuwerkerk. Voor meer dan 1200 jeugdleden is voetbal hun grote passie. Speciaal voor deze Presentatiegids spraken we met 4 enthousiaste jeugdleden. Ruim baan dus voor Mees Vollebregt, JO11-6, Gijs Hoogendijk JO11-7, Danny Hoogendoorn JO12-1 en keeper Thijs Eijkman JO12-3.

Mees

Mees Vollebregt, 10 jaar, voelt zich helemaal thuis bij Nieuwerkerk. Mees was eerder spits, maar de trainer heeft hem nu als laatste man neergezet. Mees “Ik ben niet de snelste, maar ik heb veel overzicht en kan hard schieten.” Mees zou na Nieuwerkerk graag het shirt van Feyenoord dragen. Dat blijkt een tussenstop te zijn. Barcelona is zijn einddoel, zijn grote droom, zegt hij later. Vader Dennis, de trainer van het team, beaamt zijn woorden. Vader Dennis: “Ik ben een goede maar wel heel fanatieke trainer. Man, ik vind het zo machtig mooi om met de jongens te werken.”

Gijs

Gijs Hoogendijk van JO11-7, heeft in de vorige competitie alle keren gewonnen. Gijs is een middenvelder, wiens wapperende blonde haar voor de foto nog even snel door zijn moeder gefatsoeneerd wordt, moeders eigen. Gijs: “Ik kan goed verdedigen, maar moet bij een corner wel wat harder teruglopen.” Gijs heeft op de training veel geleerd van de trainers Ralph Maassen en Sergio Gretna. Na enig nadenken zegt hij: “Volgens mijn gevoel wil ik later wel voor Feyenoord spelen.” Zijn ouders knikken instemmend.

ING

Danny

Danny Hoogendoorn, van JO12-1, 11 jaar, is iemand, die veel scoort. Danny: “Ik maak de meeste doelpunten vanaf links, terwijl ik een rechtspoot ben. In alle teams waarin ik speelde, werd ik kampioen.” Vader Marinus Hoogendoorn, samen met Said Amziab de trainer van het team, is een resultaat trainer, zo zegt hijzelf. Hij heeft zelf niet gevoetbald. De kerk was destijds een drempel. Verbeterpunten heeft Danny wel. “Ik moet sneller afwerken. Later zou ik graag bij F.C. Bayern München willen voetballen. Dat vind ik zo’n mooie club.”

Thijs

In een prachtig nieuw keeperstenue zit de keeper van JO12-3, Thijs Eijkman, 11 jaar, trots als een pauw te zijn. Thijs is in JO7 als voetballer begonnen. Maar toen hij een keer op het doel mocht staan, sloeg de vonk over. Keeper zijn, dat is een belangrijker positie in een team, dacht hij. Thijs: “Ik vind keepen leuk, ik ben wel een goede keeper. Vooral bij lage ballen in de hoek van het doel. Uitkomen vind ik soms wel lastig, dat zal beter moeten.” Ook in dit team is vader Joost de trainer, samen met keeperstrainer Hans Zwiep. De familie Eijkman is diep verdeeld over de toekomst van Thijs. Thijs: “toen Feyenoord kampioen werd met Dirk Kuyt, was ik Feyenoordsupporter. Bij Feyenoord wil ik later wel keeper worden.” Vader Joost heeft daarentegen Ajax als favoriete club. Thuis moet hij dan ook opboksen tegen zijn vrouw, zijn korfballende dochtertje en Thijs, die zijn toekomst bij de club zien van dat ene woord: Feyenoord!

Dromen

Natuurlijk hebben de jongens toekomstdromen, maar bepalender is dat zij nu genieten van de jeugdopleiding die vv Nieuwerkerk biedt. Spelvreugde geeft hun veel plezier en voldoening. Verder is winnen en verliezen goed voor karaktervorming. En als team met elkaar een prestatie neer zetten, geeft niet alleen de jongens maar ook hun trouwste supporters een leuke dag.

Ralph

Tot slot de schijnwerper op Ralph Maassen. Een initiatiefrijke clubman, die in korte tijd als lid al veel werk heeft verzet voor de club. Ralph begon als zoveel vaders als trainer van een pupillenteam. Vervolgens trad hij toe tot het Jeugdbestuur en werd pupillen coördinator van JO10 en JO11. Sinds de ledenvergadering van 27 oktober a.s. van Nieuwerkerk is Ralph lid van het Hoofdbestuur met als functie Algemene Zaken.