“Van kopie naar koffie”

“Senseo heeft de koffiecultuur in Nederland veranderd. In Zuid-Europa was het altijd al gebruikelijk om koffie per kopje te zetten, maar in Nederland zetten wij altijd een pot koffie. Door Senseo en daarna Nespresso werd die beleving anders bij de consumenten thuis. Vervolgens verwachtten de mensen op kantoor, in de kantine en in de horeca ook andere koffie. Samen met mijn compagnon Stefan startte ik na die verandering met BlackStock. Goede koffie uit een goede koffiemachine.”

Jeroen Kraan (51) kent vv Nieuwerkerk uit de jaren dat zijn zoon Jasper er voetbalde. “Maar squash is mijn sport. Ik keepte in de jeugd wel bij VOC, maar stapte over op vechtsporten als Krav Maga en boksen, maar squash is altijd gebleven. Ik doe dat nog twee keer per week bij Victoria in Rotterdam. Boksen heb ik in 2022 weer opgepakt, toen een vriend van me vroeg of ik mee wilde doen aan het boksgala “Gladiatoren aan de Maas”. Het is het grootste boksgala in Nederland, waarvoor ondernemers worden gevraagd die daarna serieus trainen om een partij te vechten voor 1500 mensen. Ik leerde mezelf goed kennen tijdens dat half jaar trainen, vooral dat je lichamelijk veel aankan als je geest het wil. Ik werd tweede in mijn partij, maar dat is bijzaak. We haalden veel geld op voor de stichting Mattie, daar ging het om.”

Jeroen Kraan: “Koffie is een geweldig mooi product.”

“Toen ik tegen de 30 was, startte ik als ondernemer. Ik vond dat ik het moest proberen, om later geen spijt te krijgen. Ik werkte in loondienst als verkoper in de kopieer-business en ben in die branche als ondernemer gestart. We leverden copiers en allerlei randproducten aan kantoren. In die tijd heb ik bij bedrijfsbezoeken heel veel slechte koffie gedronken, dus gingen we ook betere koffie leveren. In 2015 zijn Stefan en ik in de koffie doorgegaan, we verkochten ons oude bedrijf.”

“Met BlackStock kozen we ook voor een andere markt. Als je koffie aan kantoren verkoopt, dan zit je met een inkoper aan tafel waarvoor de koffie alleen maar geld kost. Als je aan horeca levert, zien die kansen om met ons product meer omzet te draaien. Dat zijn veel interessantere gesprekken. Stefan en ik stapten letterlijk overal bij horecagelegenheden binnen en begonnen gesprekken over koffie. Eerst nog in kostuum, zoals we gewend waren, maar dat verruilden we na de eerste gesprekken al voor een spijkerbroek. Zo groeide ons bedrijf. Sinds dit seizoen staan de BlackStock-apparaten ook in de kantine bij vv Nieuwerkerk. De bezoekers van de kantine drinken nu lekkerder koffie en de omzet kan groeien omdat Nieuwerkerk nu ook cappucino’s en lattes kan bieden, een mooie win-win situatie. Nu we een gevestigd merk zijn, groeien we steeds meer door mond-tot-mond-reclame.”

“Koffie is een geweldig mooi product. Het is één van de meest verhandelde grondstoffen ter wereld via verschillende branders die allerlei blends en smaken creëren komt het naar de consument. Wij leveren hoofdzakelijk aan horecagelegenheden, die een breed publiek dienen, dus de bonen die wij verkopen leveren samen met onze kwaliteitsmachines een smaak die populair in de breedte is. We hebben inmiddels acht man in dienst en leveren naast horeca ook aan scholen, universiteiten en aan sportaccommodaties. Eigenlijk overal waar koffie verkocht wordt, kan je BlackStock en onze apparatuur tegen komen.” 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *