Stefan van Diest: “Ik heb er enorm veel zin in.”

Nieuwerkerk is bezig met de samenstelling van de selectie van het eerste elftal voor het komende seizoen. Spelers stoppen, gaan elders spelen of keren terug. Stefan van Diest, die zijn gehele jeugd bij Nieuwerkerk speelde, maakt volgend seizoen de overstap van Neptunus-Schiebroek naar Nieuwerkerk.

Stefan: ”Ik wilde op zaterdag spelen en daar was in 2017 bij Nieuwerkerk nog geen sprake van. Als ik in de senioren op niveau wilde spelen moest ik naar een andere club. Via via kwam ik in contact met Neptunus-Schiebroek. Mijn vader kende ook wat mensen op die club, want hij speelde vroeger bij Schiebroek. Mijn ploeggenoten Mike Janssen en Sven van den Berg  wilden hetzelfde, dus we zijn daar met zijn drieën begonnen.”

Stefan, Sven en Mike maakten samen de overstap naar Neptunus-Schiebroek.

“Ik startte in het seizoen 2017-2018 de eerste paar wedstrijden op de bank en mocht uit tegen SVS invallen in de 40e minuut. Tijdens de rust wees de trainer op het gevaar van hun linksbuiten, die moest worden aangepakt. Dat nam ik iets te serieus, dus ik moest er meteen af met een directe rode kaart na een snoeiharde overtreding. Het is mijn enige rode kaart tot dusver. Ik speel als verdedigende middenvelder en schuw de stevige duels en soms een overtreding niet, dus ik durf niet uit te sluiten dat er ooit toch nog één komt.”

“Na mijn schorsing kwam ik in de basis en daar ben ik altijd ingebleven. In het seizoen 2018-2019 werden we kampioen in de 2e  klasse en speelde ik alle 26 wedstrijden negentig minuten.  Raymond Kraaijbeek was trainer; ik had daar een hele goede klik mee. In de 1e klasse het jaar erna werden we tweede. Toen kwam corona en dit seizoen staan we onderaan. Het is geen lekker jaar. We hebben best veel kwaliteit in  ploeg, maar toch verliezen we vaak met ruime cijfers. Het team draait niet zoals het hoort te doen.”

Stefan: “Ik wilde op zaterdag op hoog niveau spelen. Daar was in 2017 bij Nieuwerkerk nog geen spraken van.”

“Ik heb altijd contact gehouden met spelers bij Nieuwerkerk en sprak ook voorzitter Hans Jeroense ieder jaar een keer. Ik voelde aan alles dat ik altijd welkom was bij Nieuwerkerk. Een week nadat ik in 2017 mijn jawoord had gegeven aan Neptunus besloot Nieuwerkerk op zaterdag te gaan spelen. Natuurlijk speelde Nieuwerkerk toen nog niet op het niveau dat ik wilde spelen, maar dat lijkt er nu wel aan te komen. Hopelijk spelen we volgend jaar in de 2e klasse. Na een kampioensjaar bij Neptunus stap je natuurlijk niet over, er waren altijd redenen om het niet te doen. Maar nu klopt het totaalplaatje. Nieuwerkerk is natuurlijk mijn club. Ik heb met veel spelers uit het eerste elftal gespeeld in de jeugd of in Onder 23, de accommodatie is nog beter geworden, er komt veel eigen jeugd door en dat vind ik mooi om te zien. Ik heb er enorm veel zin in.”

Twigt Trucks

“Mijn broertjes Daniël en Wouter spelen in Onder 18-2. Jasper voetbalde ook hier. Mijn pa Ruben fluit veel wedstrijden bij Nieuwerkerk, dus we zijn wel een Nieuwerkerk-familie. Mijn pa vindt het ook mooi dat ik weer hier ga spelen, al laat hij me mijn eigen keuzes maken. Ik ben september vorig jaar uit huis gegaan. Ik woon nu alleen in een huurhuis in Kralingen. Het is heerlijk om op eigen benen te staan, daar was ik ook wel aan toe. Ik heb een leuke baan als Beleidsmedewerker bij de Veiligheidsregio Haaglanden. Daarnaast zit ik in het droneteam waarbij we tijdens grote incidenten een beeld van bovenaf maken. Dat zorgt vervolgens weer voor een betere besluitvorming.  Ik doe ook een opleiding om als manschap mee te kunnen op de brandweerwagen. Tijdens de stage van mijn studie Integrale Veiligheidskunde is dit balletje zo gaan rollen.”

Stefan: “Ik heb mijn hele jeugd bij Nieuwerkerk gespeeld.”

“Ik heb mijn hele jeugd bij Nieuwerkerk gespeeld. In het team was ik altijd één van de kleinste. Als je dan in een leeftijdscategorie hoger gaat spelen en op trainingen tegen Sander Hazebroek staat, dan leer je wel slim voetballen. We werden vaak kampioen. Hoewel we de finale verloren was het bereiken van de nacompetitie met de B1 wel het hoogtepunt. Dat was een bijzonder jaar onder trainer Rob van de Berg, een toptrainer. Ik heb het toch wel getroffen met trainers bij Nieuwerkerk. Ook Bart Slob, Robert Busscher, Peter de Graaff, Oscar Biesheuvel en Claudio Braga waren toptrainers.”

“Ik moet natuurlijk zeggen dat ik het per jaar ga bekijken, maar stiekem heb ik in mijn achterhoofd dat ik in de komende tien jaar in de basis sta bij Nieuwerkerk 1 en dat we verder zullen groeien in het zaterdagvoetbal. Maar ik wil vooral plezier hebben. Ik ben een voetbaldier, ik heb altijd zin om te trainen. Man, als een wedstrijd of verloren wordt, dan heb ik er echt de ziekte over in.”

3 Replies to “Stefan van Diest: “Ik heb er enorm veel zin in.””

1. Welkom terug Stefan! Blij te lezen dat je terugkeert op het oude nest. Dit team kan een ervaren kracht volgend seizoen goed gebruiken. Succes toegewenst.