Jolanda van het Kaar: “De liefde voor voetbal heb ik van mijn vader”

“Ik begon fotograferen leuk te vinden, toen ik samen met mijn man Bob reizen maakte in Egypte, India en in Oman voor Bob’s werk. Dat deed ik eerst nog met de automatische stand van de camera, maar ik wilde er meer van leren. Ik deed een cursus bij de Rotterdamse fotografieschool waar we allerlei opdrachten kregen en de resultaten bespraken. Bij vv Nieuwerkerk organiseerde Ed Baars een cursus over fotograferen van voetbalwedstrijden en omdat ik naast fotograferen voetbal heel leuk vind, deed ik daar samen met zo’n 10 andere enthousiastelingen aan mee. Toen ben ik begonnen met wedstrijden fotograferen bij de wedstrijden van onze zoons.”

Jolanda van het Kaar (56) is een van de dames die zorgt voor al die mooie foto’s die wekelijks op onze website en in de social media staan. Ook kun je Jolanda kennen van haar vrijwilligerswerk in de vv Nieuwerkerk shop.

Jolanda:” Ik help de club graag. Dus toen Martin de Graaff me vroeg voor de winkel om Helma Schurink op te volgen, zei ik al snel ja. Ik doe door de week de bestellingen en op zaterdagmorgen sta ik in de winkel. Het loopt nu even stroef met de overgang op het nieuwe merk Robey. Kleding wordt nog langzaam geleverd, terwijl we juist veel aanvragen hebben van teams voor hele sets met bedrukking.”

“Martin heeft eind vorig seizoen aangegeven het rustiger aan te willen gaan doen, dus nu heb ik het stokje van hem overgenomen. Samen met Jenny kleden we veel leden aan. Als het druk is kunnen we altijd nog een beroep op Martin doen. Inmiddels zijn we uitgebreid met twee enthousiaste dames die ons komen helpen.”

“Ik word blij als ik een mooie foto heb gemaakt. Als ik het resultaat zie van een actiefoto bij het eerste elftal waar net een grove overtreding op beeld vastligt of waar zweet of gras rondvliegt, heb ik mijn eigen plezier. Foto’s van kleine spelers allemaal op een kluwen, vind ik ook heel leuk om te maken. Sinds de foto-actie die we deden in coronatijd verkopen we onze wedstrijdfoto’s via de website. Ik krijg elke bestelling binnen op mijn telefoon, dat maakt me best trots. Alle opbrengsten gaan naar de club.”

“De liefde voor voetbal heb ik van mijn vader. Hij speelde zelf bij Groeneweg. Hij is opgegroeid aan de 1e Tochtweg, waar hij de tuinderij van mijn opa heeft overgenomen. Ik was het enige kind van mijn ouders. Toen ik een jaar of acht was ging ik samen met mijn vader vaak kijken bij het eerste elftal van Nieuwerkerk, dus toen kwam ik hier al. Ik heb zelf niet gevoetbald, ik volleybalde tot mijn 40e bij DUF’72 dat later NIVOC72 heette. Ik was buitenaanvalster, mijn vriendin Anita van IJsseldijk was de middenaanvalster. We hebben nog de promotieklasse gehaald.”

“Toen mijn zoons Jasper en Matthijs gingen voetballen, kwam ik elk weekend bij Nieuwerkerk. Bob kwam af en toe kijken als de jongens speelden, hij heeft niet zoveel met voetbal. Zijn broer Willem wel, met hem en Alfons Schramm mocht ik soms mee naar vak S in de Kuip. Nu heb ik al jarenlang een seizoenkaart en ga in plaats van volleyballen met Anita naar De Kuip. Fijn dat het nu zo goed gaat met Feyenoord, want we hebben ook veel dieptepunten meegemaakt qua resultaten.”

“Sinds vorig jaar werk ik bij Bevolkingsonderzoek Nederland. Ik werk op de mobiele unit in de regio Gouda en de Krimpenerwaard. Het is belangrijk werk voor het snel detecteren van borstkanker en het heeft ook met een soort foto’s maken te maken. Zo heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt.”