Jan-Joris te Kulve: “Ik hou van klanten over de vloer”

“Toen ik voor de eerste keer bij de PLUS in Dorrestein door het poortje liep wist ik het meteen. Deze winkel ging het worden voor mij. Ik ben nu zo’n twee jaar eigenaar van PLUS te Kulve en sindsdien elke dag bezig om de winkel nog beter te maken. Afgelopen jaar hebben we onze versafdeling vergroot zodat we diverse gerechten vers bereiden in de keuken midden in onze winkel. We hebben in 2022 zelfscankassa’s toegevoegd en gaan dit verder uitbreiden in het komend voorjaar als tabak verdwijnt uit de supermarkt. We zijn tegenwoordig 364 dagen per jaar open, alleen op nieuwjaarsdag blijven we gesloten zodat onze medewerkers allemaal een goede jaarwisseling kunnen vieren. De klanten waarderen de veranderingen van de afgelopen twee jaar. We hebben fors meer bezoekers naar de supermarkt en Winkelcentrum Dorrestein kunnen trekken dan de jaren hiervoor.”

Jan-Joris te Kulve van PLUS te Kulve is trots op zijn winkel

Jan-Joris te Kulve (39) is besmet met het supermarktvirus. Toen hij zijn studie Informatica afrondde liet hij zijn mogelijke nieuwe werkgever stomverbaasd achter met de mededeling dat hij fulltime in de plaatselijke supermarkt ging werken. “Ik vond dat veel leuker dan de hele dag achter een PC zitten. Iedere dag het verschil maken, het steeds een stapje beter doen en vooral hou ik van klanten over de vloer. Dat vond ik al prachtig sinds mijn bijbaan in de supermarkt in de Achterhoek.”

“Ik ben bewust in verschillende supermarkten gaan werken, voor ik instroomde in de pool van toekomstige ondernemers van PLUS. Dan doorloop je nog een heel traject in diverse winkels en als je geschikt bevonden wordt als PLUS-ondernemer kom je in de wachtkamer. Ondernemers die stoppen verkopen hun winkel aan PLUS en die biedt het dan te koop aan bij de beschikbare ondernemers. Ik heb diverse winkels aan me voorbij laten gaan, totdat ik in Dorrestein kwam. Dat was het, het voelde meteen goed. Pas later wist ik precies waarom. Nieuwerkerk biedt de combinatie tussen het dorpse waar iedereen elkaar kent en het stedelijke waar klanten ook nieuwe dingen waarderen. Daarin voel ik me zeer thuis.”

JO13-teams bedankten PLUS te Kulve door mee te helpen in de winkel

“Ik woon samen met mijn vrouw Marlous en onze kinderen Gijs, Eline en Sam in Nieuwegein. Marlous werkt in het ziekenhuis, nu gelukkig wel op reguliere tijden als opleider, anders was het voor ons gezin niet te combineren met de winkel. Een supermarkt is hard werken voor kleine marges. De prijzen zijn de afgelopen jaren flink gestegen, zeker waar, maar de kosten voor de ondernemer minstens zo hard. Denk aan de energie voor verwarming en koeling, de personeelskosten en de huur. Ik ben trots dat we door de groei van de winkel geld opzij hebben kunnen zetten voor sponsoring van vv Nieuwerkerk. Ik vind dat ik als ondernemer wat terug moet doen voor de omgeving. JO13-teams lopen in shirts met het PLUS te Kulve-logo. Twee teams kwamen als tegenprestatie een zaterdagochtend helpen in de winkel en daar heb ik geweldige reacties op gekregen. Het was natuurlijk ook fijn dat ouders tegelijkertijd hun kerstboodschappen bij ons deden en zagen dat de winkel zo veranderd was. Momenteel loopt de sponsoractie waarin klanten muntjes kunnen gooien in de piekenpijpen om zo met elkaar te bepalen hoe de 10.000 euro sponsorgeld over de Nieuwerkerkse verenigingen verdeeld gaat worden.”

“In juni gaat een team van PLUS weer meedoen aan het Adriaan de Jong-toernooi. Dat deden we vorig jaar ook. Ben Bavius, de vader van Boy die bij ons werkt, had het team serieus voorbereid met trainingen op de club. Het ging om de gezelligheid en toch vonden we het leuk dat we tegen alle verwachtingen door de poulefase kwamen. Daarna werden we wel afgeslacht natuurlijk. Op zo’n toernooi leer je ook Nieuwerkerk beter kennen. Zo leerde ik dat Adriaan de Jong de opa is van Eva die bij ons werkt. Dat is het dorpse waar ik zo van hou!”