“Ik geef de handvatten, de keepers moeten ze pakken.”

Een jaar of vijf geleden vroeg Raoul Graham, Hoofd Jeugdopleidingen bij vv Nieuwerkerk, of Ghislain, zijn jongere broer (37) bij Nieuwerkerk de keepers van de middenbouw wilde trainen. Ghislain: “Dat ben ik gaan doen en vanaf toen speelt een groot deel van mijn leven zich hier af. Op zondag ben ik bij Zondag 3 gaan spelen, op maandag en dinsdag train ik de keepers, op woensdag moet ik eigenlijk met mijn team trainen, op donderdag train ik vaak mee met de selectie als ze een extra keeper nodig hebben en op zaterdag ben ik altijd op de club om wedstrijden van ‘mijn keepers’ te bekijken, ben ik regelmatig scheidsrechter en val ik af en toe in bij een zaterdagteam in de Senioren. Ik woon alleen in Oosterflank met mijn twee parkieten, daarom kan dit zo.”

Ghislain: “Ik geniet ervan om met die jongens te werken tijdens trainingen, om ze te zien groeien en om het plezier dat we samen hebben.”

“Ik groeide op in Capelle Schollevaar, vaak met mijn broer Raoul. Mijn twee andere broers zijn een stuk jonger. We voetbalden vaak op de veldjes daar en mochten pas op voetbal toen we alleen door het donker op de fiets naar de club konden. Mijn moeder voedde ons alleen op, dus die kon ons echt niet brengen of halen. Ik kwam bij SVS en wilde eigenlijk keeper worden. Maar als keeper zou ik in de D7 komen en als speler kon ik in de D1 beginnen. Pas in de senioren ben ik in een selectieteam gaan keepen en dat werd al snel een vriendenteam. Als ik zelf keep moet ik het van mijn explosiviteit hebben. Ik beweeg snel en die snelheid neem ik ook mee in mijn sprongkracht. Ik ben klein voor een keeper, dus dat heb ik zeker nodig. Maar iedere keeper heeft diezelfde explosiviteit nodig.”

“Ik train de keepers van JO14 t/m JO19 nu, samen met Alec Schoneveld. We beginnen met de basis, veel kracht en conditie. Conditie is ook voor een keeper belangrijk, als je fit bent kun je ook later in de wedstrijd technisch goed blijven keepen en geconcentreerd blijven. Daarnaast werken we veel aan de coaching. Meevoetballen vind ik belangrijk, maar ballen tegenhouden is voor een keeper veel belangrijker. In JO14 en JO15 vind ik klemmen nog minder belangrijk. We leren ze om veel naar de buitenkant weg te werken en snel op te staan voor het vervolg. Vanaf JO16 en JO17 gaan we het klemmen van moeilijke ballen leren, dat wordt een stuk moeilijker, je moet je bovenlichaam op de grond of in de lucht op een bepaalde manier draaien om ballen klem te pakken.”

“We geven vooral de handvatten, de keepers moeten ze pakken. Als een keeper zich niet comfortabel voelt bij een bepaalde manier van keepen, moet hij dat pas proberen in een omgeving waar fouten maken mag. Zelfvertrouwen en vertrouwen van het team in jou is voor keepers heel belangrijk. Ik geniet ervan om met die jongens te werken tijdens trainingen, om ze te zien groeien en om het plezier dat we samen hebben.”

Maxaro