“Ik doe nu vooral dingen die ik leuk vind.”

“Als ik zo terugreken was het in 2003 dat ik met mijn oudste zoon Thijs bij vv Nieuwerkerk kwam. Thijs begon in de F0 op een heel ander complex. Er was maar één kunstgrasveld bijvoorbeeld. Bij mijn oude club SVW’27 in Heerhugowaard heeft mijn vader tot na zijn 80e vrijwilligerswerk gedaan en zat ik op mijn 20e al in het jeugdbestuur, dus natuurlijk ging ik bij vv Nieuwerkerk ook dingen doen. Dat doe ik twintig jaar later nog steeds.”

Marcel de Dood (55) is trainer en coach van JO15-3, scheidsrechter, helpt de scouting, beheert de website, Facebook, Instagram, Twitter en TikTok en maakt regelmatig content door interviews. “Ik doe nu vooral dingen die ik leuk vind. Ik ben ook tien jaar coördinator van de D-pupillen geweest en dat ging me op een gegeven moment tegenstaan. Ik heb veel respect voor de vrijwilligers die de coördinatie van teams opgepakt hebben. Als ik zie hoeveel teams Pascal Bek coördineert, kan ik me wel een voorstelling maken wat er op hem afkomt elke week en vooral bij de start van het seizoen.”

“Het is een voorrecht om met mijn oudste zoon te voetballen en trainer te zijn van mijn jongste zoon Wessel.”

“Nieuwerkerk draait op een kleine hechte groep vrijwilligers. Ik doe met de website, content en social media wat dingen eromheen die belangrijk zijn voor de binding van de club met een grote groep volgers. Ik zat een keer met mijn zoon Chiel aan tafel die zei dat Facebook uit was. Insta moest ik hebben. Hij maakte een account aan en nu hebben 2671 volgers. Jonge leden lezen nieuws over de club op Insta. Op TikTok hebben we nog niet veel volgers, maar dat kan ook hard gaan. Filmpjes daar kunnen zomaar 15000 keer bekeken worden, dat gaat veel harder dan andere social media. Het moet nog beter kunnen, er zijn veel jongere leden die er meer van kunnen maken. Maar talenten met wie ik het account gedeeld heb, ervaren toch een drempel om namens de club te posten.”

“Ik voetbal zelf ook nog, om de week op donderdagavond bij Excelsior zeven tegen zeven in het team dat ontstond bij ADP, mijn oude werkgever. Er spelen nog een paar oud-ADP-ers mee, maar de kern van het team komt nu uit Nieuwerkerk Zondag 3. Mijn zoon Thijs staat op doel, het is wel een voorrecht om samen met mijn oudste zoon te voetballen en trainer te zijn van mijn jongste zoon Wessel. Ik train JO15-3 dit seizoen samen met Don Leo, de vriend van mijn dochter Josien. Dat had ik ook niet verwacht toen hij voor de eerste keer binnen stapte.”

“Ik vind het leuk om interviews te doen en die zo bondig mogelijk uit te schrijven. Zo leer ik nog meer mensen op de club goed kennen. Spelers van Nieuwerkerk 1 waarderen de interviews ook. Nadat ik Roy Spierings, Stefan van der Vlegel en Kevin Kamerbeek had geïnterviewd over hun vertrek bij Nieuwerkerk zijn ze alle drie gebleven. Jammer dat dat bij Bart Slob en Theo Speelmeijer niet lukte. Ik ben ook scheidsrechter, niet een hele goede. Ik wil te veel spelers en vooral coaches opvoeden als scheidsrechter, daarmee maak ik het me soms niet makkelijk. Dan sta ik weer een coach te vertellen, dat hij het goede voorbeeld moet geven aan de kinderen in het veld, terwijl de spelers door willen en de coach me ook maar een zeur vindt. Ik vind het knap dat andere scheidsrechters het commentaar van de kant niet horen.”